PON en NS maken snelheid met elektrische deelauto’s, -scooters en –fietsen
PON en NS gaan onder de naam Hely samenwerken om duurzaam vervoer - zoals elektrische deelauto’s, scooters en bakfietsen - sneller en op meer locaties beschikbaar te maken.
Deelvervoer is vaak een goede combinatie met de trein en voorziet in een groeiende behoefte in drukker wordende steden, met steeds minder ruimte om te parkeren. Met Hely willen de bedrijven de mobiliteit in steden op een duurzame manier bevorderen en reizigers meer keuze geven.
Hely is begin 2018 door NS opgericht en biedt deelvervoer aan in Amsterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. De activiteiten van Hely gaan samen met die van Next Urban Mobility, een vergelijkbaar initiatief van PON met mobiliteitsoplossingen voor bedrijven en particulieren in Utrecht, Den Haag en Amsterdam. De combinatie, die samengaat onder de naam Hely, wil gebruik van deelvervoer net zo makkelijk maken als dat van een eigen auto of fiets.
Ondanks de vele aanbieders van elektrische deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van duurzaam deelvervoer, is gebruik ervan nog relatief laag. Hely wil dat gebruik gemakkelijker maken door een breed aanbod van vervoermiddelen van verschillende mobiliteitsaanbieders aan te bieden, met maar één abonnement. De verschillende vervoermiddelen zijn beschikbaar in een hub dichtbij. Met de Hely-app kunnen gebruikers vervoer boeken, gebruiken en betalen. Afgestemd op wat ze op dat moment nodig hebben.
Auto’s staan vaak een groot gedeelte van de tijd stil, zijn een aanzienlijke kostenpost voor autobezitters en nemen veel parkeerruimte in beslag. In nieuwbouwprojecten wordt minder parkeerruimte ingericht, om meer ruimte te maken voor groen. Een deelauto kan meer dan 10 particuliere auto’s vervangen. Voor kortere ritten in dichtslibbende steden komt een elektrische fiets of e-scooter bovendien vaak beter uit. Met groeiende mobiliteit en steeds schaarser wordende ruimte, zoeken gemeenten, bedrijven en projectontwikkelaars daarom naar oplossingen om mobiliteit te verduurzamen, de leefbaarheid te verbeteren en reizigers flexibiliteit te bieden.
Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS: “NS wil reizigers gemakkelijk toegang geven tot mobiliteit. Ons doel is niet alleen een goede treinreis van station naar station te bieden, maar een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid van Nederland. Van de OV-fiets maken al honderdduizenden reizigers met veel plezier gebruik. Met Hely gaan we een stap verder en leveren we complete mobiliteitsoplossingen die het leven van reizigers makkelijker maken en de leefbaarheid in wijken ten goede komt. Door krachten te bundelen met Pon brengen we de voordelen van auto en OV samen.”
Deelvervoer is vaak een goede combinatie met de trein en voorziet in een groeiende behoefte in drukker wordende steden, met steeds minder ruimte om te parkeren. Met Hely willen de bedrijven de mobiliteit in steden op een duurzame manier bevorderen en reizigers meer keuze geven.
Hely is begin 2018 door NS opgericht en biedt deelvervoer aan in Amsterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. De activiteiten van Hely gaan samen met die van Next Urban Mobility, een vergelijkbaar initiatief van PON met mobiliteitsoplossingen voor bedrijven en particulieren in Utrecht, Den Haag en Amsterdam. De combinatie, die samengaat onder de naam Hely, wil gebruik van deelvervoer net zo makkelijk maken als dat van een eigen auto of fiets.
Ondanks de vele aanbieders van elektrische deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van duurzaam deelvervoer, is gebruik ervan nog relatief laag. Hely wil dat gebruik gemakkelijker maken door een breed aanbod van vervoermiddelen van verschillende mobiliteitsaanbieders aan te bieden, met maar één abonnement. De verschillende vervoermiddelen zijn beschikbaar in een hub dichtbij. Met de Hely-app kunnen gebruikers vervoer boeken, gebruiken en betalen. Afgestemd op wat ze op dat moment nodig hebben.
Auto’s staan vaak een groot gedeelte van de tijd stil, zijn een aanzienlijke kostenpost voor autobezitters en nemen veel parkeerruimte in beslag. In nieuwbouwprojecten wordt minder parkeerruimte ingericht, om meer ruimte te maken voor groen. Een deelauto kan meer dan 10 particuliere auto’s vervangen. Voor kortere ritten in dichtslibbende steden komt een elektrische fiets of e-scooter bovendien vaak beter uit. Met groeiende mobiliteit en steeds schaarser wordende ruimte, zoeken gemeenten, bedrijven en projectontwikkelaars daarom naar oplossingen om mobiliteit te verduurzamen, de leefbaarheid te verbeteren en reizigers flexibiliteit te bieden.
Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS: “NS wil reizigers gemakkelijk toegang geven tot mobiliteit. Ons doel is niet alleen een goede treinreis van station naar station te bieden, maar een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid van Nederland. Van de OV-fiets maken al honderdduizenden reizigers met veel plezier gebruik. Met Hely gaan we een stap verder en leveren we complete mobiliteitsoplossingen die het leven van reizigers makkelijker maken en de leefbaarheid in wijken ten goede komt. Door krachten te bundelen met Pon brengen we de voordelen van auto en OV samen.”
Geen opmerkingen: