Start omvangrijk spoorproject tussen Rijswijk en Rotterdam
ProRail start met een omvangrijk spoorproject tussen Rijswijk en Rotterdam. Van vrijdag 22 tot en met zondag 24 november begint ProRail op vijf locaties tegelijkertijd met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam. Dit project gaat vijf jaar duren en is noodzakelijk om meer treinen te laten rijden op dit traject.
Tussen Rijswijk en Delft Zuid wordt het spoor over een afstand van bijna vijf kilometer verdubbeld: van twee naar vier sporen. Tussen Delft Zuid en Rotterdam is spoorverdubbeling niet nodig. Door aanpassingen aan het beveiligingssysteem en de spoorbaan is het mogelijk een snelle en hoogwaardige verbinding te realiseren zonder extra rails aan te leggen.
In Rijswijk bouwt ProRail een nieuwe spooronderdoorgang. Ook haalt men de bestaande overweg weg. Dat is niet alleen veiliger, maar zorgt ook voor een betere doorstroming. De spoorbrug op de grens van Rijswijk en Delft vervangen we door een brug die geschikt is voor vier sporen.
Station Delft wordt uitgebreid met twee nieuwe sporen en een perron. Station Delft Zuid vernieuwt tot het eerste energieneutrale station van Nederland. Een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel zorgt voor een veilige verbinding tussen de west- en oostzijde van dit station.
Het traject Rijswijk – Rotterdam omvat een projectgebied van zo’n zestien kilometer. Samen met onder meer Strukton, VolkerTunnel Delft en Heijmans voert ProRail in vijf jaar tijd tientallen werken uit.
Aankomend weekend is de eerste treinvrije periode die nodig is om het werk uit te voeren. Door de werkzaamheden rijden er van vrijdag 22 november tot en met zondag 24 november geen treinen tussen Den Haag Centraal/Den Haag Laan van NOI en Rotterdam. NS zet bussen in. Raadpleeg de reisplanner voor vertrek.
Tussen Rijswijk en Delft Zuid wordt het spoor over een afstand van bijna vijf kilometer verdubbeld: van twee naar vier sporen. Tussen Delft Zuid en Rotterdam is spoorverdubbeling niet nodig. Door aanpassingen aan het beveiligingssysteem en de spoorbaan is het mogelijk een snelle en hoogwaardige verbinding te realiseren zonder extra rails aan te leggen.
In Rijswijk bouwt ProRail een nieuwe spooronderdoorgang. Ook haalt men de bestaande overweg weg. Dat is niet alleen veiliger, maar zorgt ook voor een betere doorstroming. De spoorbrug op de grens van Rijswijk en Delft vervangen we door een brug die geschikt is voor vier sporen.
Station Delft wordt uitgebreid met twee nieuwe sporen en een perron. Station Delft Zuid vernieuwt tot het eerste energieneutrale station van Nederland. Een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel zorgt voor een veilige verbinding tussen de west- en oostzijde van dit station.
Het traject Rijswijk – Rotterdam omvat een projectgebied van zo’n zestien kilometer. Samen met onder meer Strukton, VolkerTunnel Delft en Heijmans voert ProRail in vijf jaar tijd tientallen werken uit.
Aankomend weekend is de eerste treinvrije periode die nodig is om het werk uit te voeren. Door de werkzaamheden rijden er van vrijdag 22 november tot en met zondag 24 november geen treinen tussen Den Haag Centraal/Den Haag Laan van NOI en Rotterdam. NS zet bussen in. Raadpleeg de reisplanner voor vertrek.
Geen opmerkingen: