In 2023 met nieuwe snellere IC van Groningen, Assen, Leeuwarden en Zwolle naar Randstad
NS wil in 2023 een nieuwe rechtstreekse treinverbinding starten van Breda en Rotterdam - via Amsterdam Zuid - naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen. Reizigers kunnen de route met de nieuwe snelle Intercity (ICNG) afleggen, die met 200 km/u over de hogesnelheidslijn (HSL) rijdt. Hiermee groeit het aantal Intercity direct-treinen over de HSL van 5 naar 6 per uur, waarmee ruimte komt voor meer reizigers. De nieuwe verbinding wordt mogelijk worden door de aanleg van twee cruciale wissels tussen Schiphol en Amsterdam Zuid, waartoe het Rijk, een overeenkomst sloot met vervoersregio Amsterdam en ProRail. Daarmee wordt het ook mogelijk om 8 keer per uur een Airport Sprinter te rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal.
Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Dit is een eerste belangrijke stap om met een snelle trein de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland te verkorten. Wij hebben straks nieuwe Intercity’s die hoge snelheden van 200 km/u kunnen halen. Wij willen dat zoveel mogelijk reizigers in verschillende delen van Nederland hiervan kunnen profiteren.”
De reistijdwinst van Rotterdam naar Zwolle, en Noord Nederland is in eerste instantie nog bescheiden: waarschijnlijk komt dit uit op ongeveer 4 minuten. Wel komt de reistijdwinst van Breda naar Zwolle naar verwachting uit op bijna een halfuur. Van Boxtel vervolgt: “We investeren in meer snelle treinen en hopen dat dit voor Nederland reden is om extra te investeren in meer snelle spoorlijnen. Denk aan een Lelylijn of een snellere lijn via Zwolle naar het Noorden.”
De nieuwe verbinding gaat van Breda en Rotterdam met 200 km/u over de hogesnelheidslijn naar Schiphol. Daarna gaat de route via Amsterdam Zuid en Lelystad. De trein rijdt vervolgens met een hogere snelheid over de Hanzelijn naar Zwolle en vervolgens verder naar Groningen en Leeuwarden. Over de Hanzelijn wordt voor het eerst met een snelheid van 160 km/u of sneller gereden. De exacte snelheid is nog onderwerp van studie. De huidige route van Noord-Nederland via Utrecht naar de Randstad blijft ook bestaan. De definitieve dienstregeling en reistijden worden in 2022 bekend.
In 2016 sloten NS en Alstom een contract over de levering van 79 snelle Intercity's (ICNG) met een topsnelheid van 200 km/u. De bestelling werd recent uitgebreid naar 99 treinen. De ICNG is gebaseerd op een bestaand concept - waarvan al in meerdere landen treinen rijden- en wordt nu gebouwd voor NS, zodat deze geschikt is voor zowel de hogesnelheidslijn als het reguliere spoor. De eerste ritten zullen vanaf 2021 gaan starten op de HSL tussen Amsterdam-Rotterdam-Breda, vervolgens worden ze ook ingezet tussen Den Haag en Eindhoven en vanaf 2023 dus ook van Breda naar Zwolle, Assen, Groningen en Leeuwarden.
De nieuwe trein combineert een hoge snelheid met comfort en een goede toegankelijkheid. Zo sluit deze snelle Intercity beter aan op het perron. Hierdoor is de trein eenvoudig toegankelijk voor reizigers in een rolstoel of met een kinderwagen. De trein is verder van alle gemakken voorzien voor de reiziger zoals, wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen bij iedere zitplaats.
NS introduceert in 2023 de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Schiphol en Hoofddorp. Hiermee houden we tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal de verbinding tussen de luchthaven en Amsterdam Centraal op peil. De Sprinters vertrekken 8 keer per uur vanaf een vast perron en bieden reizigers iedere 7-8 minuten een comfortabele snelle verbinding. Reizen met bagage wordt makkelijker door de gelijkvloerse instap en brede deuren. Er komt ruimte voor de inzet van de Airport Sprinter doordat de Intercity direct-treinen via Amsterdam Zuid gaan rijden. Zo blijft de nationale luchthaven goed bereikbaar voor heel Nederland.
Vanaf 2023 start ProRail met de ingrijpende werkzaamheden op Amsterdam Centraal. Om ruimte te bieden aan het groeiende aantal reizigers, worden onder andere de perrons en trapopgangen verbreed. Om dit te kunnen doen, worden er sporen weggehaald.
Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Dit is een eerste belangrijke stap om met een snelle trein de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland te verkorten. Wij hebben straks nieuwe Intercity’s die hoge snelheden van 200 km/u kunnen halen. Wij willen dat zoveel mogelijk reizigers in verschillende delen van Nederland hiervan kunnen profiteren.”
De reistijdwinst van Rotterdam naar Zwolle, en Noord Nederland is in eerste instantie nog bescheiden: waarschijnlijk komt dit uit op ongeveer 4 minuten. Wel komt de reistijdwinst van Breda naar Zwolle naar verwachting uit op bijna een halfuur. Van Boxtel vervolgt: “We investeren in meer snelle treinen en hopen dat dit voor Nederland reden is om extra te investeren in meer snelle spoorlijnen. Denk aan een Lelylijn of een snellere lijn via Zwolle naar het Noorden.”
De nieuwe verbinding gaat van Breda en Rotterdam met 200 km/u over de hogesnelheidslijn naar Schiphol. Daarna gaat de route via Amsterdam Zuid en Lelystad. De trein rijdt vervolgens met een hogere snelheid over de Hanzelijn naar Zwolle en vervolgens verder naar Groningen en Leeuwarden. Over de Hanzelijn wordt voor het eerst met een snelheid van 160 km/u of sneller gereden. De exacte snelheid is nog onderwerp van studie. De huidige route van Noord-Nederland via Utrecht naar de Randstad blijft ook bestaan. De definitieve dienstregeling en reistijden worden in 2022 bekend.
In 2016 sloten NS en Alstom een contract over de levering van 79 snelle Intercity's (ICNG) met een topsnelheid van 200 km/u. De bestelling werd recent uitgebreid naar 99 treinen. De ICNG is gebaseerd op een bestaand concept - waarvan al in meerdere landen treinen rijden- en wordt nu gebouwd voor NS, zodat deze geschikt is voor zowel de hogesnelheidslijn als het reguliere spoor. De eerste ritten zullen vanaf 2021 gaan starten op de HSL tussen Amsterdam-Rotterdam-Breda, vervolgens worden ze ook ingezet tussen Den Haag en Eindhoven en vanaf 2023 dus ook van Breda naar Zwolle, Assen, Groningen en Leeuwarden.
De nieuwe trein combineert een hoge snelheid met comfort en een goede toegankelijkheid. Zo sluit deze snelle Intercity beter aan op het perron. Hierdoor is de trein eenvoudig toegankelijk voor reizigers in een rolstoel of met een kinderwagen. De trein is verder van alle gemakken voorzien voor de reiziger zoals, wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen bij iedere zitplaats.
NS introduceert in 2023 de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Schiphol en Hoofddorp. Hiermee houden we tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal de verbinding tussen de luchthaven en Amsterdam Centraal op peil. De Sprinters vertrekken 8 keer per uur vanaf een vast perron en bieden reizigers iedere 7-8 minuten een comfortabele snelle verbinding. Reizen met bagage wordt makkelijker door de gelijkvloerse instap en brede deuren. Er komt ruimte voor de inzet van de Airport Sprinter doordat de Intercity direct-treinen via Amsterdam Zuid gaan rijden. Zo blijft de nationale luchthaven goed bereikbaar voor heel Nederland.
Vanaf 2023 start ProRail met de ingrijpende werkzaamheden op Amsterdam Centraal. Om ruimte te bieden aan het groeiende aantal reizigers, worden onder andere de perrons en trapopgangen verbreed. Om dit te kunnen doen, worden er sporen weggehaald.
Geen opmerkingen: