Grote werkzaamheden bij station Amsterdam Zuid
In de nacht van 1 op 2 november schuiven bij station Amsterdam Zuid, in het kader van het project Zuidasdok, een gigantisch betonnen dek door de A10 en het spoor. Het worden ‘zwarte’ dagen, zonder treinverkeer en een afsluiting van de A10 Zuid richting Utrecht.
Het dek – zeventig meter lang, twaalf meter breed en twee meter hoog – gaat deel uitmaken van het dak van een nieuwe reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage. Tegelijkertijd is het een spoordek waarover treinen rijden. De passage zorgt voor meer capaciteitsruimte voor station Amsterdam Zuid, wat gezien de drukte geen overbodige luxe is. De dakdelen die daarvoor nodig zijn worden dwars door de A10 en het bestaande spoor op hun plek worden geschoven.
Maar zo’n betonnen dek van drie miljoen kilo verschuiven, hoe krijg je dat voor elkaar? Bouwmanager Arif Kafa weet er alles van. “Nadat het betonnen dek tegen het talud van de A10 is geschoven, kan op vrijdagavond om exact 23.30 uur de grote verschuiving beginnen. Tegen die tijd hebben we een gat van 85 meter in de weg en het spoor gemaakt. Het asfalt van de A10, het spoor en de grond eronder zijn dan verwijderd, precies ter hoogte van het betonnen dek dat klaarligt langs de Arnold Schönberglaan.”
In het verlengde van het dek zijn vier schuifbalken aangelegd die steunen op eerder aangebrachte funderingspalen waarover het betonnen gevaarte naar zijn definitieve plek zal schuiven. “Deze balken staan in contact met vier cilinders die worden aangedreven door een hydraulische pomp. Die duwen het dek over de balken, waarbij ze met het dek meebewegen. De pompen worden op afstand bestuurd door specialisten, die er overigens wel met hun neus bovenop staan.”
Het dek – zeventig meter lang, twaalf meter breed en twee meter hoog – gaat deel uitmaken van het dak van een nieuwe reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage. Tegelijkertijd is het een spoordek waarover treinen rijden. De passage zorgt voor meer capaciteitsruimte voor station Amsterdam Zuid, wat gezien de drukte geen overbodige luxe is. De dakdelen die daarvoor nodig zijn worden dwars door de A10 en het bestaande spoor op hun plek worden geschoven.
Maar zo’n betonnen dek van drie miljoen kilo verschuiven, hoe krijg je dat voor elkaar? Bouwmanager Arif Kafa weet er alles van. “Nadat het betonnen dek tegen het talud van de A10 is geschoven, kan op vrijdagavond om exact 23.30 uur de grote verschuiving beginnen. Tegen die tijd hebben we een gat van 85 meter in de weg en het spoor gemaakt. Het asfalt van de A10, het spoor en de grond eronder zijn dan verwijderd, precies ter hoogte van het betonnen dek dat klaarligt langs de Arnold Schönberglaan.”
In het verlengde van het dek zijn vier schuifbalken aangelegd die steunen op eerder aangebrachte funderingspalen waarover het betonnen gevaarte naar zijn definitieve plek zal schuiven. “Deze balken staan in contact met vier cilinders die worden aangedreven door een hydraulische pomp. Die duwen het dek over de balken, waarbij ze met het dek meebewegen. De pompen worden op afstand bestuurd door specialisten, die er overigens wel met hun neus bovenop staan.”
Geen opmerkingen: