NS start aanbesteding voor nieuwe Sprinters
NS is de Europese aanbesteding van een nieuwe trein gestart. De nieuwe treinen zijn nodig om in te spelen op de verwachte reizigersgroei over enkele jaren en om te voorkomen dat er een tekort aan treinen ontstaat.
NS start met de eerste fase van de aanbesteding, de zogenaamde Request For Information (RFI). Het doel hiervan is de selectie van mogelijke leveranciers. Het sluiten van een contract en daarmee het besluit tot de definitieve aanschaf is voorzien begin 2024. Naar verwachting komen de eerste nieuwe treinen eind 2027 op het spoor.
NS oriënteert zich op een comfortabele en toegankelijke trein die snel kan optrekken en afremmen en geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. NS wil een trein met een ruim en licht interieur, rolstoeltoegankelijke toiletten, wifi, reisinformatieschermen, stopcontacten en USB-aansluitingen in alle coupés, een gelijkvloerse schuiftrede voor betere toegankelijkheid en comfortabele stoelen.
De aanbesteding betreft een eerste basisbestelling die bestaat uit tussen de 8.000 en 18.000 zitplaatsen. Het definitief aantal treinstellen voor deze basisbestelling wordt in de volgende fase bepaald. Daarnaast wil NS graag de mogelijkheid om eventueel aanvullende bestellingen te plaatsen van soortgelijke treinen waarvan ook treinen die naar Duitsland of België kunnen rijden.
NS start met de eerste fase van de aanbesteding, de zogenaamde Request For Information (RFI). Het doel hiervan is de selectie van mogelijke leveranciers. Het sluiten van een contract en daarmee het besluit tot de definitieve aanschaf is voorzien begin 2024. Naar verwachting komen de eerste nieuwe treinen eind 2027 op het spoor.
NS oriënteert zich op een comfortabele en toegankelijke trein die snel kan optrekken en afremmen en geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. NS wil een trein met een ruim en licht interieur, rolstoeltoegankelijke toiletten, wifi, reisinformatieschermen, stopcontacten en USB-aansluitingen in alle coupés, een gelijkvloerse schuiftrede voor betere toegankelijkheid en comfortabele stoelen.
De aanbesteding betreft een eerste basisbestelling die bestaat uit tussen de 8.000 en 18.000 zitplaatsen. Het definitief aantal treinstellen voor deze basisbestelling wordt in de volgende fase bepaald. Daarnaast wil NS graag de mogelijkheid om eventueel aanvullende bestellingen te plaatsen van soortgelijke treinen waarvan ook treinen die naar Duitsland of België kunnen rijden.
Geen opmerkingen: