Treinfans krijgen primeur van nieuwe snelle NS-Intercity
3500 treinfans maakten dit weekend voor het eerst kennis met de nieuwste Intercity van NS: de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Tijdens de uitverkochte publiekspresentatie langs het perron van Rotterdam Centraal zagen de reizigers hoe de 12-jarige treinfan Thomas Bij den Dijk samen met machinist Geert-Jan Buth het startschot gaven in aanwezigheid van Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur NS en Henri Poupart-Lafarge, CEO van treinfabrikant Alstom.
De Franse treinfabrikant Alstom ontwikkelt voor NS 99 van deze snelle Intercity’s, goed voor in totaal 33.000 zitplaatsen. Met een topsnelheid van 200 kilometer per uur verbindt de ICNG steden en regio’s sneller met elkaar, op de hogesnelheidslijn én conventioneel spoor.
Door extra aandrijving, trekt deze trein sneller op dan gebruikelijke treinen op de hogesnelheidslijn, wat goed van pas komt in het kleine Nederland met relatief veel stops. 20 van de 99 Intercity’s zijn ook geschikt voor het Belgische spoor. Zo kan de verbinding naar Brussel verder worden verbeterd, een lang gekoesterde wens van onze reizigers naar het zuiden.
De trein zal door het hele land steeds meer steden met elkaar verbinden. Dat gaat gefaseerd. De trein gaat eerst over de Hogesnelheidslijn rijden op de route Amsterdam – Rotterdam - Breda. Daarna ook (deels over de Hogesnelheidslijn ) op de route Den Haag – Rotterdam – Eindhoven en ook over de hogesnelheidslijn van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel. Later rijdt de ICNG ook vanaf de hogesnelheidslijn uit de richting Rotterdam via Amsterdam Zuid door via Zwolle naar Leeuwarden en Groningen. De ICNG zal daarmee de komende 30 jaar een iconisch beeld zijn in het Nederlandse landschap.
NS en Alstom hebben de ambitie om de eerste reizigers voor het einde van dit jaar in een rijdende trein te laten stappen.
De Franse treinfabrikant Alstom ontwikkelt voor NS 99 van deze snelle Intercity’s, goed voor in totaal 33.000 zitplaatsen. Met een topsnelheid van 200 kilometer per uur verbindt de ICNG steden en regio’s sneller met elkaar, op de hogesnelheidslijn én conventioneel spoor.
Door extra aandrijving, trekt deze trein sneller op dan gebruikelijke treinen op de hogesnelheidslijn, wat goed van pas komt in het kleine Nederland met relatief veel stops. 20 van de 99 Intercity’s zijn ook geschikt voor het Belgische spoor. Zo kan de verbinding naar Brussel verder worden verbeterd, een lang gekoesterde wens van onze reizigers naar het zuiden.
De trein zal door het hele land steeds meer steden met elkaar verbinden. Dat gaat gefaseerd. De trein gaat eerst over de Hogesnelheidslijn rijden op de route Amsterdam – Rotterdam - Breda. Daarna ook (deels over de Hogesnelheidslijn ) op de route Den Haag – Rotterdam – Eindhoven en ook over de hogesnelheidslijn van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel. Later rijdt de ICNG ook vanaf de hogesnelheidslijn uit de richting Rotterdam via Amsterdam Zuid door via Zwolle naar Leeuwarden en Groningen. De ICNG zal daarmee de komende 30 jaar een iconisch beeld zijn in het Nederlandse landschap.
NS en Alstom hebben de ambitie om de eerste reizigers voor het einde van dit jaar in een rijdende trein te laten stappen.
Geen opmerkingen: