Prorail: Investeringen in treinverkeer blijven nodig
ProRail heeft begrip voor het besluit van NS om minder treinen te laten rijden zoals deze week is aangekondigd. Grote investeringen in het spoor blijven evenwel onvermijdelijk.
ProRail verdeelt als spoorbeheerder jaarlijks de capaciteit. Nu NS heeft aangegeven dat er tien procent minder treinen gaan rijden volgend jaar, zal het bedrijf onderzoeken hoe zij de vrijgekomen ruimte op het spoor kan benutten voor andere vervoerders.
John Voppen, CEO van ProRail: 'Het spoor houdt onze samenleving en economie in beweging. We hebben stevige ambities voor het spoor, waarbij treinverkeer een belangrijke bijdrage levert aan de bereikbaarheid van (nieuwe) woongebieden en de klimaatdoelstellingen. Dit is een enorme opgave waar we als gehele sector samen voor staan. Uit alle prognoses blijkt dat de bevolking de komende jaren met ruim een miljoen mensen zal toenemen. Dit betekent hoe dan ook een forse groei voor het goederen- en personenvervoer.”
De eerste focus moet volgens ProRail liggen op kwaliteit van bestaand spoor: beheer en onderhoud zijn noodzakelijk voor het op peil houden van de conditie en veiligheid van dat spoor. Naast de robuuste basis is het nodig dat we met innovaties en digitalisering nog meer uit het huidige spoornetwerk halen. Met de sector willen we toe naar nieuwe stappen.
Als tweede focus wil ProRail het netwerk klaar maken voor de groeiende vraag naar spoorcapaciteit. Zo werkt men aan een upgrade van het spoorsysteem, zoals aanpassingen in de energievoorziening en het stabiliseren van de ondergrond van het spoor.
Daarnaast adviseert ProRail ook meer werk te maken van reizigersspreiding. Dat kan bijvoorbeeld door prijsvariatie, om zo capaciteit beter over de dag (buiten de spits) en door de week heen te verdelen. Dit is een goed instrument om het mobiliteitssysteem nog beter te benutten. Zo kunnen we het openbaar vervoer efficiënter en effectiever inzetten.
ProRail verdeelt als spoorbeheerder jaarlijks de capaciteit. Nu NS heeft aangegeven dat er tien procent minder treinen gaan rijden volgend jaar, zal het bedrijf onderzoeken hoe zij de vrijgekomen ruimte op het spoor kan benutten voor andere vervoerders.
John Voppen, CEO van ProRail: 'Het spoor houdt onze samenleving en economie in beweging. We hebben stevige ambities voor het spoor, waarbij treinverkeer een belangrijke bijdrage levert aan de bereikbaarheid van (nieuwe) woongebieden en de klimaatdoelstellingen. Dit is een enorme opgave waar we als gehele sector samen voor staan. Uit alle prognoses blijkt dat de bevolking de komende jaren met ruim een miljoen mensen zal toenemen. Dit betekent hoe dan ook een forse groei voor het goederen- en personenvervoer.”
De eerste focus moet volgens ProRail liggen op kwaliteit van bestaand spoor: beheer en onderhoud zijn noodzakelijk voor het op peil houden van de conditie en veiligheid van dat spoor. Naast de robuuste basis is het nodig dat we met innovaties en digitalisering nog meer uit het huidige spoornetwerk halen. Met de sector willen we toe naar nieuwe stappen.
Als tweede focus wil ProRail het netwerk klaar maken voor de groeiende vraag naar spoorcapaciteit. Zo werkt men aan een upgrade van het spoorsysteem, zoals aanpassingen in de energievoorziening en het stabiliseren van de ondergrond van het spoor.
Daarnaast adviseert ProRail ook meer werk te maken van reizigersspreiding. Dat kan bijvoorbeeld door prijsvariatie, om zo capaciteit beter over de dag (buiten de spits) en door de week heen te verdelen. Dit is een goed instrument om het mobiliteitssysteem nog beter te benutten. Zo kunnen we het openbaar vervoer efficiënter en effectiever inzetten.
Geen opmerkingen: