Actie voor toiletten in de trein
Vandaag om 11.00 uur, vindt in de hal van RAI-station
bij de aanvang van de RAI Huishoudbeurs opnieuw een ludieke actie plaats
voor toiletten in de trein. Het is een gezamenlijke actie van Dolle
Mina, de actiegroep Treinen Met Toiletten en Reni de Boer, ambassadeur
voor Onbeperkt Nederland (Miss Handicap 2007).
De wc in de trein vormt een basisrecht. Voor gehandicapten en patiënten met blaas- en ontlastingsmoeilijkheden zijn treinen zonder toiletten een serieuze belemmering. Ook de meeste ouderen krijgen vroeg of laat te maken met klachten inzake de blaas, waardoor toiletten op de trein onontbeerlijk worden. Inmiddels is gebleken, dat niet alleen toiletten in sprintertreinen ontbreken, maar dat tevens de NS een beleid voert waarbij bestaande toiletten in treinen worden afgesloten en toiletten op stations slechts ten dele of helemaal niet beschikbaar zijn.
De NS heeft laten weten pas vanaf 2018 een investering te kunnen doen om weer toiletten in treinen terug te brengen, hetgeen gerealiseerd zou moeten zijn in 2025. Deze tijdsduur is voor de Dolla Mina's onacceptabel. Ondertussen heeft de NS wel ruim 2 miljoen euro geïnvesteerd in een iPhone-app NS Reisplanner Xtra om drukte in treinen te tonen. De NS geeft daarmee aan verkeerde investeringsprioriteiten te stellen. De basisvereisten voor het treinvervoer van gehandicapten, patiënten en ouderen – maar ook de doorsnee treinreiziger die naar de wc moet – worden door de NS genegeerd. 'De door de NS aangereikte oplossing, de Plaszak, voldoet niet en is buitendien mensonterend.'
De wc in de trein vormt een basisrecht. Voor gehandicapten en patiënten met blaas- en ontlastingsmoeilijkheden zijn treinen zonder toiletten een serieuze belemmering. Ook de meeste ouderen krijgen vroeg of laat te maken met klachten inzake de blaas, waardoor toiletten op de trein onontbeerlijk worden. Inmiddels is gebleken, dat niet alleen toiletten in sprintertreinen ontbreken, maar dat tevens de NS een beleid voert waarbij bestaande toiletten in treinen worden afgesloten en toiletten op stations slechts ten dele of helemaal niet beschikbaar zijn.
De NS heeft laten weten pas vanaf 2018 een investering te kunnen doen om weer toiletten in treinen terug te brengen, hetgeen gerealiseerd zou moeten zijn in 2025. Deze tijdsduur is voor de Dolla Mina's onacceptabel. Ondertussen heeft de NS wel ruim 2 miljoen euro geïnvesteerd in een iPhone-app NS Reisplanner Xtra om drukte in treinen te tonen. De NS geeft daarmee aan verkeerde investeringsprioriteiten te stellen. De basisvereisten voor het treinvervoer van gehandicapten, patiënten en ouderen – maar ook de doorsnee treinreiziger die naar de wc moet – worden door de NS genegeerd. 'De door de NS aangereikte oplossing, de Plaszak, voldoet niet en is buitendien mensonterend.'
Geen opmerkingen: