Regionale spoorvervoerders: schaf reductiekaartje niet af
NS heeft besloten om per 20 maart aanstaande het papieren reductiekaartje af te schaffen. Dit zal betekenen dat reizigers die met korting reizen plots volledig over moeten stappen op de OV-chipkaart.
De gevolgen voor de reizigers zijn echter onvoldoende duidelijk. Daarom vindt de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) deze stap nog te vroeg. Pas als het goed geregeld is voor de reiziger kan een volgende stap in het volledig invoeren van de OV-chipkaart gezet worden. FMN heeft NS hier ook veelvuldig op attent gemaakt, maar NS negeert deze signalen. FMN roept daarom nu openlijk de hulp in van reizigers én Tweede Kamer om NS te bewegen voorlopig af te zien van afschaffing van het papieren reductiekaartje.
De afgelopen jaren zijn er al veel stappen gezet naar volledige invoering van de OV-chipkaart. Denk aan de acceptatie van de NS-abonnementen bij regionale spoorvervoerders en een oplossing voor het dubbel opstaptarief. De volgende stap, waar we afscheid nemen van het papieren reductiekaartje, komt volgens FMN nog te vroeg omdat de gevolgen voor reizigers onvoldoende in kaart zijn gebracht.
Met de overgang van het papieren (reductie)kaartje naar de OV-chipkaart wordt nu in regionale treingebieden, waaronder Limburg, meer en meer duidelijk dat het gemiddelde tarief misschien niet voldoende aansluit bij de verwachtingen: korte afstanden zijn goedkoper dan voorheen en lange afstanden zijn relatief duur geworden. Dit effect was voor de regionale spoorvervoerders nog niet direct zichtbaar, omdat vandaag de dag maar 25% van de reizigersinkomsten via de OV-chipkaart en maar liefst nog 75% via een papieren kaartje verloopt.
Het afschaffen van het papieren (reductie)kaartje heeft dus een behoorlijke impact op een grote reizigersgroep. FMN vermoedt dat dit mede voortkomt uit het feit dat regionale vervoerders hun opbrengsten kregen vanuit een door NS beheerd (black box) opbrengstenverdeelsysteem dat MidT (Meten in de Trein) heet. FMN vecht al jaren tegen dit niet-transparante systeem in handen van NS. Als de werkelijk gereden reizigerskilometers hoger zijn dan NS de regionale spoorvervoerders toebedeelde in het verleden, is de omschakeling niet goed gegaan. Het lijkt er nu op dat er meer reizigers gebruik hebben gemaakt van de regionale lijnen dan NS de regionale vervoerders toebedeelde.
FMN verwacht dat wanneer de spoorsector vooruitloopt met het afschaffen van het papieren reductiekaartje op het afschaffen van het papieren voltarief kaartje dit tot verwarring bij reizigers zal leiden. Daarnaast pleit FMN voor een grondige analyse door de spoorsector en mogelijk ook een correctie van de OV-chipkaarttarieven. Het verontrust FMN dat NS niet op haar argumenten ingaat. Bovendien is de opstelling van NS uiterst merkwaardig, omdat het haaks staat op wat NS afgelopen zaterdag nog in het TV-programma Kassa pleitte: één spoortarief voor alle spoorvervoerders in Nederland. Als nu het papieren reductiekaartje wordt afgeschaft veroorzaakt NS niet uit te leggen prijsverschillen, zónder dat zij daarbij de impact op het totale spoor overziet.
Daarom roept FMN in het belang van de reizigers NS nogmaals op om het papieren reductiekaartje per 20 maart aanstaande nog niet af te schaffen.
De gevolgen voor de reizigers zijn echter onvoldoende duidelijk. Daarom vindt de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) deze stap nog te vroeg. Pas als het goed geregeld is voor de reiziger kan een volgende stap in het volledig invoeren van de OV-chipkaart gezet worden. FMN heeft NS hier ook veelvuldig op attent gemaakt, maar NS negeert deze signalen. FMN roept daarom nu openlijk de hulp in van reizigers én Tweede Kamer om NS te bewegen voorlopig af te zien van afschaffing van het papieren reductiekaartje.
De afgelopen jaren zijn er al veel stappen gezet naar volledige invoering van de OV-chipkaart. Denk aan de acceptatie van de NS-abonnementen bij regionale spoorvervoerders en een oplossing voor het dubbel opstaptarief. De volgende stap, waar we afscheid nemen van het papieren reductiekaartje, komt volgens FMN nog te vroeg omdat de gevolgen voor reizigers onvoldoende in kaart zijn gebracht.
Met de overgang van het papieren (reductie)kaartje naar de OV-chipkaart wordt nu in regionale treingebieden, waaronder Limburg, meer en meer duidelijk dat het gemiddelde tarief misschien niet voldoende aansluit bij de verwachtingen: korte afstanden zijn goedkoper dan voorheen en lange afstanden zijn relatief duur geworden. Dit effect was voor de regionale spoorvervoerders nog niet direct zichtbaar, omdat vandaag de dag maar 25% van de reizigersinkomsten via de OV-chipkaart en maar liefst nog 75% via een papieren kaartje verloopt.
Het afschaffen van het papieren (reductie)kaartje heeft dus een behoorlijke impact op een grote reizigersgroep. FMN vermoedt dat dit mede voortkomt uit het feit dat regionale vervoerders hun opbrengsten kregen vanuit een door NS beheerd (black box) opbrengstenverdeelsysteem dat MidT (Meten in de Trein) heet. FMN vecht al jaren tegen dit niet-transparante systeem in handen van NS. Als de werkelijk gereden reizigerskilometers hoger zijn dan NS de regionale spoorvervoerders toebedeelde in het verleden, is de omschakeling niet goed gegaan. Het lijkt er nu op dat er meer reizigers gebruik hebben gemaakt van de regionale lijnen dan NS de regionale vervoerders toebedeelde.
FMN verwacht dat wanneer de spoorsector vooruitloopt met het afschaffen van het papieren reductiekaartje op het afschaffen van het papieren voltarief kaartje dit tot verwarring bij reizigers zal leiden. Daarnaast pleit FMN voor een grondige analyse door de spoorsector en mogelijk ook een correctie van de OV-chipkaarttarieven. Het verontrust FMN dat NS niet op haar argumenten ingaat. Bovendien is de opstelling van NS uiterst merkwaardig, omdat het haaks staat op wat NS afgelopen zaterdag nog in het TV-programma Kassa pleitte: één spoortarief voor alle spoorvervoerders in Nederland. Als nu het papieren reductiekaartje wordt afgeschaft veroorzaakt NS niet uit te leggen prijsverschillen, zónder dat zij daarbij de impact op het totale spoor overziet.
Daarom roept FMN in het belang van de reizigers NS nogmaals op om het papieren reductiekaartje per 20 maart aanstaande nog niet af te schaffen.
Geen opmerkingen: