Rover nodigt vervoerders uit voor tarievendiscussie
Rover heeft de vervoersbedrijven uitgenodigd om samen met de consumentenorganisaties te overleggen over een gezamenlijk tarievensystematiek. De organisatie vindt het een goede zaak dat het afschaffen van het papieren kortingskaartje bij NS is uitgesteld en hoopt samen met de vervoerders tot overeenstemming te komen over een landelijk tarievenstelsel. Deze discussie zou breder moeten zijn dan de tarieven in het spoorvervoer.
Woensdagmiddag publiceerden Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus een oproep aan NS om de papieren kortingskaartjes nog niet af te schaffen omdat onduidelijk is wat de tariefgevolgen zijn voor de reizigers. Op dit moment kunnen reizigers via het papieren kaartje nog de hele reis volgens het NS-tarief afleggen. Zaterdag pleitte NS in een uitzending van Kassa voor één landelijk tarief op het hele spoor. Bij het verplicht betalen via de OV-chipkaart is de reiziger duurder uit bij een overstap op een andere vervoerder, omdat iedere vervoerder een eigen tarief hanteert en het degressieve tariefsysteem van NS (het systeem waarbij iedere reiskilometer goedkoper wordt naarmate de afstand vordert) wordt doorbroken.
Rover heeft altijd zorgen geuit over de tarievenchaos die door decentralisatie van tariefverantwoordelijkheid zou ontstaan. Dit is niet alleen op het spoor zichtbaar: na het afschaffen van sterabonnementen en zonesupplementen zijn reizigers ook in het stads- en streekvervoer veelal fors duurder uit en krijgen zij te maken met een lappendeken aan OV-producten.
Woensdagmiddag publiceerden Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus een oproep aan NS om de papieren kortingskaartjes nog niet af te schaffen omdat onduidelijk is wat de tariefgevolgen zijn voor de reizigers. Op dit moment kunnen reizigers via het papieren kaartje nog de hele reis volgens het NS-tarief afleggen. Zaterdag pleitte NS in een uitzending van Kassa voor één landelijk tarief op het hele spoor. Bij het verplicht betalen via de OV-chipkaart is de reiziger duurder uit bij een overstap op een andere vervoerder, omdat iedere vervoerder een eigen tarief hanteert en het degressieve tariefsysteem van NS (het systeem waarbij iedere reiskilometer goedkoper wordt naarmate de afstand vordert) wordt doorbroken.
Rover heeft altijd zorgen geuit over de tarievenchaos die door decentralisatie van tariefverantwoordelijkheid zou ontstaan. Dit is niet alleen op het spoor zichtbaar: na het afschaffen van sterabonnementen en zonesupplementen zijn reizigers ook in het stads- en streekvervoer veelal fors duurder uit en krijgen zij te maken met een lappendeken aan OV-producten.
Geen opmerkingen: