Minder overlast RET reizigers bij stroomstoringen
De Rotterdamse metro bestaat 45 jaar en wordt dagelijks gebruikt door 300.000 reizigers. Met de recente uitbreiding van het metronet door de Randstadrail en de komst van de Hoekselijn in 2017 verwacht de RET de komende jaren een toename van het aantal reizigers. Daarom wordt op dit moment gewerkt aan de renovatie van stations en het metrospoor. Maar ook het elektriciteitsnetwerk waarop de Rotterdamse metro rijdt, wordt klaar gemaakt voor de toekomst.
Afgelopen jaar zijn de gelijkrichtstations op de D-lijn vanaf Rotterdam Centraal tot aan metrostation Tussenwater gerenoveerd. Door de renovatie van deze gelijkrichtstations verwacht de RET minder stroomstoringen en kan een eventuele storing sneller worden opgelost. Daarom zullen metroreizigers in de toekomst minder last van stroomstoringen hebben.
De zeven gelijkrichtstations die gerenoveerd zijn staan naast het spoor en zorgen voor de elektriciteitstoevoer op de metrobaan. Het gelijkrichtstation werkt als een enorme adapter en maakt van 10.000 volt hoogspanning 750 volt gelijkspanning. Deze 750 volt gaat naar de metrobaan, daar pakt de metro de elektriciteit van de zogenoemde derde rail. Dankzij deze elektriciteit kan de metro rijden. Omdat de gelijkrichtstations gebouwd zijn rond 1960 waren de installaties verouderd. Bij een storing moesten medewerkers naar het gelijkrichtstation toe om de spanning weer aan te zetten. Nu is de installatie bij kleine storingen in eerste instantie zelfherstellend , waarbij bij grotere storingen de operator bij de Centrale verkeersleiding van de RET kan zien waar de storing zich in het netwerk bevindt en kan hij in veel gevallen op afstand de spanning weer aanzetten. Dit betekent een enorme tijdswinst voor de RET en daarom minder overlast bij verstoringen voor de reiziger.
Afgelopen jaar zijn de gelijkrichtstations op de D-lijn vanaf Rotterdam Centraal tot aan metrostation Tussenwater gerenoveerd. Door de renovatie van deze gelijkrichtstations verwacht de RET minder stroomstoringen en kan een eventuele storing sneller worden opgelost. Daarom zullen metroreizigers in de toekomst minder last van stroomstoringen hebben.
De zeven gelijkrichtstations die gerenoveerd zijn staan naast het spoor en zorgen voor de elektriciteitstoevoer op de metrobaan. Het gelijkrichtstation werkt als een enorme adapter en maakt van 10.000 volt hoogspanning 750 volt gelijkspanning. Deze 750 volt gaat naar de metrobaan, daar pakt de metro de elektriciteit van de zogenoemde derde rail. Dankzij deze elektriciteit kan de metro rijden. Omdat de gelijkrichtstations gebouwd zijn rond 1960 waren de installaties verouderd. Bij een storing moesten medewerkers naar het gelijkrichtstation toe om de spanning weer aan te zetten. Nu is de installatie bij kleine storingen in eerste instantie zelfherstellend , waarbij bij grotere storingen de operator bij de Centrale verkeersleiding van de RET kan zien waar de storing zich in het netwerk bevindt en kan hij in veel gevallen op afstand de spanning weer aanzetten. Dit betekent een enorme tijdswinst voor de RET en daarom minder overlast bij verstoringen voor de reiziger.
Geen opmerkingen: