Regio wil snelle OV-verbinding tussen Apeldoorn en Arnhem
Er moet een snelle directe OV-verbinding komen tussen Apeldoorn en Arnhem, die de economische kernen in de Stadsregio en de Stedendriehoek met elkaar verbindt. Dit is het resultaat van het overleg van gedeputeerde Conny Bieze en bestuurders uit de regio over de verbetering van het openbaar vervoer tussen Arnhem en Apeldoorn.
Een OV-verbinding over het bestaande spoor is te complex en tijdrovend om op korte termijn op te kunnen pakken, zo blijkt uit verkenningen die in opdracht van de provincie zijn uitgevoerd. De oplossingen over het bestaande spoor leveren ook te weinig reizigers en tijdwinst op.
Tegelijkertijd is er een dringende behoefte om de economische kernen in de Stedendriehoek en de Stadsregio met elkaar te verbinden. Aan de hand van best practices wordt nog voor de zomer een advies uitgebracht, waarbij aandacht wordt besteed aan innovatie, de benodigde nieuwe infrastructuur, voorzieningen voor het nieuwe werken en het gebruik van duurzame energie.
Met brede steun van de regio worden de mogelijkheden hiervoor geïnventariseerd. Voor de zomer gaat er een vervolgnotitie naar Provinciale Staten. Gedeputeerde Conny Bieze: 'Arnhem en Apeldoorn hebben behoefte aan een snelle, directe OV-verbinding tussen de scholen en bedrijven in de Stadsregio en de Stedendriehoek. Dat is meer dan een verbetering van de bestaande buslijn. Er is een kwaliteitssprong nodig die niet kan worden gerealiseerd op de bestaande spoorlijnen. We moeten over de schaduw van de oude sporen heenstappen en teruggaan naar het achterliggende doel: een verbeterde OV-lijn tussen Apeldoorn en Arnhem. Een snelbus die kan doorrijden waar auto's stilstaan, waarmee je snel en comfortabel op je werk komt en die studenten uit Apeldoorn in een half uur naar de HAN in Arnhem brengt.'
De provincie gaat samen met Arnhem, Apeldoorn, Stedendriehoek en Stadsregio de best practices in binnen- en buitenland in kaart brengen voor een innovatieve, hoogwaardige en duurzame vorm van openbaar vervoer. Dit moet aansluiten op de EMT-doelstellingen (Energie Milieu en Technologie) van de regio. Daarnaast wordt specifiek aandacht besteed aan het verlagen van de in- en uitrijtijden aan de noordzijde van Arnhem en de zuidzijde van Apeldoorn, een route langs een deel van de A50, Wi-Fi en andere voorzieningen voor het nieuwe werken en schone en duurzame energievoorziening.
In opdracht van de provincie zijn de mogelijkheden voor een directe spoorverbinding onderzocht. Met de drie varianten via Zutphen en de Emperboog kunnen te weinig tijdwinst en reizigers worden gehaald. De variant via de Koningslijn waar nu de VSM rijdt, is duur en gaat ten koste van de museumlijn. Bovendien maakt de aandacht voor snelheidsverschillen, beveiligingssystemen, spoorwegovergangen deze variant bijzonder complex en op korte termijn niet realiseerbaar.
Een OV-verbinding over het bestaande spoor is te complex en tijdrovend om op korte termijn op te kunnen pakken, zo blijkt uit verkenningen die in opdracht van de provincie zijn uitgevoerd. De oplossingen over het bestaande spoor leveren ook te weinig reizigers en tijdwinst op.
Tegelijkertijd is er een dringende behoefte om de economische kernen in de Stedendriehoek en de Stadsregio met elkaar te verbinden. Aan de hand van best practices wordt nog voor de zomer een advies uitgebracht, waarbij aandacht wordt besteed aan innovatie, de benodigde nieuwe infrastructuur, voorzieningen voor het nieuwe werken en het gebruik van duurzame energie.
Met brede steun van de regio worden de mogelijkheden hiervoor geïnventariseerd. Voor de zomer gaat er een vervolgnotitie naar Provinciale Staten. Gedeputeerde Conny Bieze: 'Arnhem en Apeldoorn hebben behoefte aan een snelle, directe OV-verbinding tussen de scholen en bedrijven in de Stadsregio en de Stedendriehoek. Dat is meer dan een verbetering van de bestaande buslijn. Er is een kwaliteitssprong nodig die niet kan worden gerealiseerd op de bestaande spoorlijnen. We moeten over de schaduw van de oude sporen heenstappen en teruggaan naar het achterliggende doel: een verbeterde OV-lijn tussen Apeldoorn en Arnhem. Een snelbus die kan doorrijden waar auto's stilstaan, waarmee je snel en comfortabel op je werk komt en die studenten uit Apeldoorn in een half uur naar de HAN in Arnhem brengt.'
De provincie gaat samen met Arnhem, Apeldoorn, Stedendriehoek en Stadsregio de best practices in binnen- en buitenland in kaart brengen voor een innovatieve, hoogwaardige en duurzame vorm van openbaar vervoer. Dit moet aansluiten op de EMT-doelstellingen (Energie Milieu en Technologie) van de regio. Daarnaast wordt specifiek aandacht besteed aan het verlagen van de in- en uitrijtijden aan de noordzijde van Arnhem en de zuidzijde van Apeldoorn, een route langs een deel van de A50, Wi-Fi en andere voorzieningen voor het nieuwe werken en schone en duurzame energievoorziening.
In opdracht van de provincie zijn de mogelijkheden voor een directe spoorverbinding onderzocht. Met de drie varianten via Zutphen en de Emperboog kunnen te weinig tijdwinst en reizigers worden gehaald. De variant via de Koningslijn waar nu de VSM rijdt, is duur en gaat ten koste van de museumlijn. Bovendien maakt de aandacht voor snelheidsverschillen, beveiligingssystemen, spoorwegovergangen deze variant bijzonder complex en op korte termijn niet realiseerbaar.
Geen opmerkingen: