Ads Top

Provincie: ontknoping spoor Elst nabij

Provincie Gelderland denkt samen met de regionale overheden, Prorail en vervoerders een oplossing te hebben gevonden voor de spoorknoop Elst. Met een aantal gerichte maatregelen, waaronder een verdubbeling van de spoorboog en het doortrekken van het derde spoor, kunnen in 2017 alle gewenste treinen rijden. Als deze maatregelen tijdig worden gerealiseerd is er geen ‘knip’ nodig in Elst, waardoor de trein Arnhem-Tiel kan blijven doorrijden.
Station Elst; bron provincie GelderlandGedeputeerde Conny Bieze: 'De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar maatregelen om alle treinen te laten rijden. Niet alleen de extra treinen van Stadsregiorail, maar ook de directe treinverbinding Arnhem-Tiel. Ik ben trots dat de partijen samen een oplossing hebben gevonden in het belang van de reiziger'
Sinds 2003 wordt er gewerkt aan een oplossing voor ‘spoorknoop’ Elst. Er is meer ruimte op het spoor nodig om het groeiende aantal reizigers tussen Arnhem en Nijmegen op te vangen. Er is niet voldoende ruimte om zes intercity’s, vier sprinters en de trein Arnhem-Tiel op te vangen. Een ‘knip’ in Elst met een overstap voor de reizigers van Tiel naar Arnhem leek daarom onvermijdelijk. Nieuw onderzoek van ProRail wijst uit dat met een aantal gerichte maatregelen het mogelijk is alle gewenste treinen vanaf 2017 te laten rijden.

De volgende maatregelen moeten worden getroffen om alle treinen te laten rijden:
•Verdubbeling van de spoorboog van Elst naar Betuwe, richting Zetten-Andelst – Tiel
•Doortrekking van het derde spoor in Elst naar het hoofdbaanvak Arnhem – Nijmegen
•Een perronaanpassing op station Arnhem Centraal, perron 4 wordt 4a en 4b
•Het versnellen van de trein tussen Tiel – Kesteren en/of Zetten-Andelst – Elst.

Deze maatregelen sluiten aan op de ruimtelijke plannen van Elst Centraal en bieden ook met de eventuele komst van extra goederentreinen vanuit het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) een basis voor een passende dienstregeling.
ProRail werkt de plannen verder uit en brengt de risico’s in kaart. Zo is het nog onzeker of alle benodigde maatregelen voor 2017 kunnen worden gereraliseerd. Daarnaast moet er nog een structurele oplossing komen voor de spoorwegovergang Rijksweg-Noord in Elst. Gedeputeerde Conny Bieze: 'Voor de zomer weten we of de plannen haalbaar zijn.'

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.