Ads Top

OV-klantenbarometer: klantwaardering RET opnieuw gestegen

Reizigers van de RET geven het openbaar vervoerbedrijf gemiddeld een 7,5. In 2012 was dat nog een 7,4. De klantwaardering voor de RET is daarmee voor het vijfde jaar op rij gestegen. Reizigers van de RET geven de bus en metro 7,5 en de tram zelfs 7,6! Dat blijkt uit de landelijke OV-klantenbarometer 2013 dat het Kennisplatform Verkeer en Vervoer vandaag presenteert. De waardering voor de RET laat al een aantal jaren een stijgende lijn zien, wat duidt op structurele verbeteringen. Pedro Peters, algemeen directeur van de RET:  “Het zijn prachtige cijfers! Ik ben trots op meer dan 3000 RET-collega's op straat en achter de schermen! Dit cijfer is vooral voor hen de beloning van hun inzet! Deze cijfers blijken geen eenmalige toevalstreffer, maar het resultaat van onze jarenlange inzet.”
De tram scoort dit jaar een 7,6 voor de totale rit. Dit is een stijging van maar liefst 0,3 punten. Dit jaar zijn er diverse verbeteringen geweest aan het spoor en de haltes. Bijvoorbeeld bij Rotterdam CS en de tramhalte Beurs. Het lijkt er op dat de reiziger de verbeteringen aan het spoor en de haltes waarderen. Daarnaast is het reizigersoordeel over de veiligheid en het gemak van de OV-chipkaart  gestegen. Reizigers waarderen ook de vriendelijkheid van het RET-personeel; niet alleen bij de tram, maar ook bij de metro en de bus. Pedro Peters: ”Klanttevredenheid is in ons businessplan een belangrijke doelstelling. Met alle collega's op straat werken we samen om de service steeds meer te verbeteren.”
Het reizigersoordeel over de metro is gestegen naar een 7,5. Evenals vorig jaar wordt vooral de toegankelijkheid door de gelijkvloerse instap en de hoge frequenties van de metro door de reizigers gewaardeerd. Bijna 85% van de reizigers geeft een score van een 7 of hoger.
De waardering voor de bus is dit jaar met 0,2 punten gestegen naar een 7,5. Eén op de vijf reiziger geeft een 9 of een 10.  Naast het algemene oordeel, wordt er ook gevraagd naar aspecten zoals de rijstijl, de stiptheid, het geven van informatie en de vriendelijkheid van het personeel. Op alle punten is het reizigersoordeel gestegen. Peters: ”Het lijkt erop dat de soepel verlopen overgang naar de nieuwe concessie waardering krijgt. De reizigers geven de bus voor punctualiteit zelfs een 7,3. Dat is 0,2 hoger dan het landelijk gemiddelde.”



Grote steden

Van de grote steden krijgt RET de hoogste waardering van d

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.