Provincie: geen lege bussen meer in Gelderland
Het openbaar vervoer in Gelderland moet op de schop. Dat zeggen Gedeputeerde Staten in de OV-visie, die 2 april is vastgesteld. Vraag en aanbod sluiten niet meer op elkaar aan. Hierdoor rijden er teveel lege bussen in de regio, terwijl veel bussen en treinen naar de stad overvol zitten. Gedeputeerde Staten willen de komende jaren drukke lijnen versterken en minder drukke lijnen vervangen door flexibel vervoer: slimme combinaties van trein, bus, taxi en fiets. Gedeputeerde Conny Bieze: 'Het openbaar vervoer is niet meer van deze tijd. De vraag van de reiziger is veranderd. Daar moeten we beter op inspelen als we Gelderland bereikbaar willen houden.'
In de OV-visie worden drie vormen van openbaar vervoer geïntroduceerd waarbij de reiziger centraal staat: Stadsnet, Vastnet en Flexnet. De komende jaren zet de verstedelijking in Gelderland voort, waardoor het OV in en tussen de steden steeds drukker wordt. Conny Bieze: 'Wij zetten in op versterking van de infrastructuur om dit sneller, betrouwbaarder en duurzamer te maken. Gezien de korte afstanden heeft comfort hier geen prioriteit.
In de regio’s waar het aantal reizigers afneemt zet men in op flexibel vervoer. Men noemt dit Flexnet, een mix van verschillende vormen van vervoer die aansluiten op de vraag van de reiziger. Het OV vangnet zoals nu door de regiotaxi wordt ingevuld maakt hier deel van uit.
Men wil het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk houden. Regionale Mobiliteits Centra gaan de verschillende vervoerstromen op elkaar afstemmen. Tegelijkertijd gaan we bezig met de ontwikkeling van een Mobiliteitsbuddy (via app, maar ook telefonisch) om de reizigers wegwijs te maken in het Flexnet en reizigers verschillende vervoersopties toont, boekt en afrekent.'
Provinciale Staten besluiten in juni 2014 over de OV-visie. Het is de bedoeling dat de OV-visie stapsgewijs wordt uitgerold, te beginnen met de oprichting van de Regionale Mobiliteitscentra en de nieuwe OV-concessies die in 2016 ingaan.
In de OV-visie worden drie vormen van openbaar vervoer geïntroduceerd waarbij de reiziger centraal staat: Stadsnet, Vastnet en Flexnet. De komende jaren zet de verstedelijking in Gelderland voort, waardoor het OV in en tussen de steden steeds drukker wordt. Conny Bieze: 'Wij zetten in op versterking van de infrastructuur om dit sneller, betrouwbaarder en duurzamer te maken. Gezien de korte afstanden heeft comfort hier geen prioriteit.
In de regio’s waar het aantal reizigers afneemt zet men in op flexibel vervoer. Men noemt dit Flexnet, een mix van verschillende vormen van vervoer die aansluiten op de vraag van de reiziger. Het OV vangnet zoals nu door de regiotaxi wordt ingevuld maakt hier deel van uit.
Men wil het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk houden. Regionale Mobiliteits Centra gaan de verschillende vervoerstromen op elkaar afstemmen. Tegelijkertijd gaan we bezig met de ontwikkeling van een Mobiliteitsbuddy (via app, maar ook telefonisch) om de reizigers wegwijs te maken in het Flexnet en reizigers verschillende vervoersopties toont, boekt en afrekent.'
Provinciale Staten besluiten in juni 2014 over de OV-visie. Het is de bedoeling dat de OV-visie stapsgewijs wordt uitgerold, te beginnen met de oprichting van de Regionale Mobiliteitscentra en de nieuwe OV-concessies die in 2016 ingaan.
Geen opmerkingen: