Zorgen om Limburgse OV-aanbesteding
Rover-Limburg maakt zich zorgen over het gesjoemel met de aanbesteding van het Limburgse bus- en treinvervoer. Dat zegt woordvoerder Kees Braam in een uitzending van AvondGasten. Het hele gedoe rond de aanbesteding is voor de reiziger niet van belang, maar de gevolgen zouden wel merkbaar kunnen worden.
Het handelen van enkele personen heeft gevolgen voor een grote groep reizigers. De regiodirecteur van Veolia speelde vertrouwelijke informatie door aan concurrent Qbuzz/ Abellio, beide bedrijven onder de vleugels van NS, in ruil voor een baan bij het winnende bedrijf. Provincie Limburg heeft hierdoor inmiddels besloten Abellio de concessie niet te gunnen. Volstrekt begrijpelijk. Tegelijk was door Abellio wel een mooi eindresultaat beloofd aan de reiziger. De vraag is of dit resultaat er nu ook komt, of dat het schandaal uiteindelijk tot gevolg heeft dat er straks weer minder bussen gaan rijden in Limburg.
De provincie heeft nu twee opties. Verdergaan met Arriva, die als enige overgebleven deelnemer aan het aanbestedingsproces met het bod verloor van Abellio, of de hele aanbesteding overnieuw doen, met het risico dat het aanbod van de deelnemers in dit veranderde speelveld ook niet hetzelfde blijft. Beide opties bieden bovendien nog mogelijkheden voor het nodige juridisch getouwtrek, vreest Kees Braam.
We hebben in Zeeland gezien dat het voor de provincie duur kan uitpakken wanneer de nieuwe concessie met vertraging van start gaat. Bovendien is in Limburg de nodige tijd gemoeid met het bestellen van treinen die kunnen rijden in Nederland, België en Duitsland. Vertraging is dan ook in geen geval van belang voor de reiziger. Rover-Limburg roept de betrokken partijen dan ook op vooral snelheid te maken en de reiziger niet de dupe te laten worden van de fraudezaak.
Het handelen van enkele personen heeft gevolgen voor een grote groep reizigers. De regiodirecteur van Veolia speelde vertrouwelijke informatie door aan concurrent Qbuzz/ Abellio, beide bedrijven onder de vleugels van NS, in ruil voor een baan bij het winnende bedrijf. Provincie Limburg heeft hierdoor inmiddels besloten Abellio de concessie niet te gunnen. Volstrekt begrijpelijk. Tegelijk was door Abellio wel een mooi eindresultaat beloofd aan de reiziger. De vraag is of dit resultaat er nu ook komt, of dat het schandaal uiteindelijk tot gevolg heeft dat er straks weer minder bussen gaan rijden in Limburg.
De provincie heeft nu twee opties. Verdergaan met Arriva, die als enige overgebleven deelnemer aan het aanbestedingsproces met het bod verloor van Abellio, of de hele aanbesteding overnieuw doen, met het risico dat het aanbod van de deelnemers in dit veranderde speelveld ook niet hetzelfde blijft. Beide opties bieden bovendien nog mogelijkheden voor het nodige juridisch getouwtrek, vreest Kees Braam.
We hebben in Zeeland gezien dat het voor de provincie duur kan uitpakken wanneer de nieuwe concessie met vertraging van start gaat. Bovendien is in Limburg de nodige tijd gemoeid met het bestellen van treinen die kunnen rijden in Nederland, België en Duitsland. Vertraging is dan ook in geen geval van belang voor de reiziger. Rover-Limburg roept de betrokken partijen dan ook op vooral snelheid te maken en de reiziger niet de dupe te laten worden van de fraudezaak.
Geen opmerkingen: