Haags Startstation Erasmuslijn bijna voltooid
Het Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) op Den Haag Centraal krijgt steeds meer vorm. In het weekend van vrijdag 31 juli tot 3 augustus wordt het eerste spoordek - van drie - van het nieuwe startstation van de RandstadRailverbinding tussen Den Haag en Rotterdam centimeter voor centimeter op zijn plaats geschoven.
In november 2014 is ProRail, in opdracht van de gemeente Den Haag, gestart met de bouw van het nieuwe Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) voor de RandstadRailverbinding naar Rotterdam. Architectenbureau Zwarts&Jansma heeft het ontwerp van de nieuwe halte gemaakt. Bouwonderneming BAM realiseert de bouw van de nieuwe halte.
De E-lijn vanuit Rotterdam Slinge zal ter hoogte van het Schenkviaduct aan de noordzijde aftakken van het bestaande spoor. Er komt een nieuw viaduct, dat rust op 10 kolommen. Dit viaduct kruist het Prins Bernhardviaduct bovenlangs, zodat er geen spoorwegovergang nodig is.
De nieuwe eindhalte komt gedeeltelijk boven en gedeeltelijk naast het busplatform te liggen. In de zomer van 2016 is de nieuwe eindhalte klaar voor gebruik.
Op dit moment gebruikt RandstadRail de sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal als begin- en eindpunt voor de Erasmuslijn. Zodra het HSE in gebruik is, worden deze sporen weer gebruikt voor treinverkeer.
In november 2014 is ProRail, in opdracht van de gemeente Den Haag, gestart met de bouw van het nieuwe Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) voor de RandstadRailverbinding naar Rotterdam. Architectenbureau Zwarts&Jansma heeft het ontwerp van de nieuwe halte gemaakt. Bouwonderneming BAM realiseert de bouw van de nieuwe halte.
De E-lijn vanuit Rotterdam Slinge zal ter hoogte van het Schenkviaduct aan de noordzijde aftakken van het bestaande spoor. Er komt een nieuw viaduct, dat rust op 10 kolommen. Dit viaduct kruist het Prins Bernhardviaduct bovenlangs, zodat er geen spoorwegovergang nodig is.
De nieuwe eindhalte komt gedeeltelijk boven en gedeeltelijk naast het busplatform te liggen. In de zomer van 2016 is de nieuwe eindhalte klaar voor gebruik.
Op dit moment gebruikt RandstadRail de sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal als begin- en eindpunt voor de Erasmuslijn. Zodra het HSE in gebruik is, worden deze sporen weer gebruikt voor treinverkeer.
Geen opmerkingen: