Sneller en beter treinverkeer Arnhem-Doetinchem-Winterswijk
Tussen Zevenaar en Didam wordt over 4 kilometer het spoor verdubbeld. Er worden twee tunnels voor fietsers- en voetgangers aangelegd. Tussen station Zevenaar en Wehl kan de trein met een hogere snelheid rijden. Hierdoor komen ruim 18.000 reizigers per dag sneller op hun bestemming aan. De aansluiting op de treinen naar de Randstad verbetert. De maatregelen staan in de voorkeursvariant die is vastgesteld door de Provincie, ProRail en de gemeenten Montferland en Zevenaar. Ook komt er een nieuw viaduct over de A12.
Het tweede spoor voorkomt het effect van de opgetelde vertraging. Treinen kunnen elkaar nu niet passeren en moeten daardoor wachten. Een kleine vertraging krijgt dan een sneeuwbaleffect. Dit effect gaat verdwijnt. Mochten er toch nog vertragingen ontstaan, dan duren deze korter dan nu.
De reistijd tussen Arnhem en de Achterhoek wordt 2 minuten korter. Hierdoor wordt ook de aansluiting op de intercity’s naar onder andere Utrecht, Amsterdam en Nijmegen beter. De kortere reistijd betekent ook dat de trein in Arnhem langer de tijd heeft om te keren en toch kan vertrekken ondanks een vertraging van de tegemoetkomende trein.
In Zevenaar komen twee tunnels voor langzaam verkeer. Eén tunnel in Zevenaar-Oost wordt nu al gebouwd. De huidige overweg bij de Babberichseweg vervalt. Hier komt de tweede tunnel. Dit is in de nieuwe situatie veiliger. Tot slot wordt een knelpunt in de dienstregeling opgelost. De treinen van Arriva hoeven in de toekomst niet meer 4 minuten eerder te vertrekken uit Arnhem wanneer de ICE naar Frankfurt rijdt. Andere maatregelen zijn: hogere snelheden tussen Wehl en Zevenaar en een viaduct ter hoogte van de nieuwe afrit Didam/Zevenaar-Oost op de A12.
Provincie, Ministerie, Prorail en de gemeentes Montferland en Zevenaar werken nauw samen in dit project. Provincie en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu investeren samen bijna 40 miljoen in extra spoor, hogere snelheidsmaatregelen en de fiets-en voetgangerstunnels. Het viaduct maakt onderdeel uit van eerdere afspraken met Rijkswaterstaat.
Het tweede spoor voorkomt het effect van de opgetelde vertraging. Treinen kunnen elkaar nu niet passeren en moeten daardoor wachten. Een kleine vertraging krijgt dan een sneeuwbaleffect. Dit effect gaat verdwijnt. Mochten er toch nog vertragingen ontstaan, dan duren deze korter dan nu.
De reistijd tussen Arnhem en de Achterhoek wordt 2 minuten korter. Hierdoor wordt ook de aansluiting op de intercity’s naar onder andere Utrecht, Amsterdam en Nijmegen beter. De kortere reistijd betekent ook dat de trein in Arnhem langer de tijd heeft om te keren en toch kan vertrekken ondanks een vertraging van de tegemoetkomende trein.
In Zevenaar komen twee tunnels voor langzaam verkeer. Eén tunnel in Zevenaar-Oost wordt nu al gebouwd. De huidige overweg bij de Babberichseweg vervalt. Hier komt de tweede tunnel. Dit is in de nieuwe situatie veiliger. Tot slot wordt een knelpunt in de dienstregeling opgelost. De treinen van Arriva hoeven in de toekomst niet meer 4 minuten eerder te vertrekken uit Arnhem wanneer de ICE naar Frankfurt rijdt. Andere maatregelen zijn: hogere snelheden tussen Wehl en Zevenaar en een viaduct ter hoogte van de nieuwe afrit Didam/Zevenaar-Oost op de A12.
Provincie, Ministerie, Prorail en de gemeentes Montferland en Zevenaar werken nauw samen in dit project. Provincie en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu investeren samen bijna 40 miljoen in extra spoor, hogere snelheidsmaatregelen en de fiets-en voetgangerstunnels. Het viaduct maakt onderdeel uit van eerdere afspraken met Rijkswaterstaat.
Geen opmerkingen: