Evaluatie aanpak te drukke treinen steun in de rug voor aanpak NS
NS ziet de uitkomsten van de review die uitgevoerd is door Andersson
Elffers Felix (AEF) in opdracht van het ministerie van IenM als
belangrijke steun in de rug. Uit de review blijkt dat de eerste
maatregelen tegen drukke treinen merkbaar resultaat opleveren voor onze
reizigers. Dat is goed voor onze reizigers en een compliment voor alle
monteurs, planners en alle andere collega’s die zich hiervoor inzetten.
AEF heeft onderzocht of de maatregelen die NS genomen heeft om volle treinen tegen te gaan werken. Hieruit blijkt dat een ingrijpende verandering van de werkwijze een merkbaar resultaat heeft op de beschikbare plaatsen in de trein.
Verder schrijft het bureau dat de spitsproblematiek afgelopen maanden minder groot is geweest dan gevreesd. Ondanks een reizigersgroei van 3,2% ten opzichte van vorig jaar, bleef de kans op een zitplaats voor de reiziger gelijk.
NS zal naar eigen zeggen onverminderd aandacht geven aan de uitvoering van de in december aangekondigde maatregelen. Naast de introductie van de pitstop voor onverwachts defecte treinen (4.500 sta- en zitplaatsen) en het gedeeltelijk ombouwen van 1e naar 2e klascoupés (1.000 2e klas zitplaatsen), worden dit najaar 11 extra aangepaste dubbeldekkers teruggebracht op het spoor (8.700 sta en zitplekken). De spoedbestelling van de 58 nieuwe sprinters (16.700 sta- en zitplaatsen) loopt volgens planning. Deze zullen vanaf december in de dienstregeling komen.
Terecht concludeert het rapport dat staan in de spits er in Nederland bij hoort, zowel in tram, bus, metro én trein. De spitsbelasting in het verkeer, zo geeft het rapport ook aan, is een maatschappelijk vraagstuk. NS is een belangrijke, maar niet de enige speler die in verband aan een oplossing moet werken.
Het rapport noemt een aantal aanbevelingen voor de toekomst. Hoofdaanbeveling is dat NS met kracht en aandacht de ingeslagen weg doorzet. De drukste maanden van het jaar moeten nog komen. Dat vraagt om de lange adem en de samenwerking van veel partijen. Aanvullende maatregelen leiden niet tot verbetering en mogelijk zelfs tot verstoring, zo schrijft AEF. NS bekijkt hoe de overige aanbevelingen voor de toekomst onze maatregelen verder kunnen versterken.
AEF heeft onderzocht of de maatregelen die NS genomen heeft om volle treinen tegen te gaan werken. Hieruit blijkt dat een ingrijpende verandering van de werkwijze een merkbaar resultaat heeft op de beschikbare plaatsen in de trein.
Verder schrijft het bureau dat de spitsproblematiek afgelopen maanden minder groot is geweest dan gevreesd. Ondanks een reizigersgroei van 3,2% ten opzichte van vorig jaar, bleef de kans op een zitplaats voor de reiziger gelijk.
NS zal naar eigen zeggen onverminderd aandacht geven aan de uitvoering van de in december aangekondigde maatregelen. Naast de introductie van de pitstop voor onverwachts defecte treinen (4.500 sta- en zitplaatsen) en het gedeeltelijk ombouwen van 1e naar 2e klascoupés (1.000 2e klas zitplaatsen), worden dit najaar 11 extra aangepaste dubbeldekkers teruggebracht op het spoor (8.700 sta en zitplekken). De spoedbestelling van de 58 nieuwe sprinters (16.700 sta- en zitplaatsen) loopt volgens planning. Deze zullen vanaf december in de dienstregeling komen.
Terecht concludeert het rapport dat staan in de spits er in Nederland bij hoort, zowel in tram, bus, metro én trein. De spitsbelasting in het verkeer, zo geeft het rapport ook aan, is een maatschappelijk vraagstuk. NS is een belangrijke, maar niet de enige speler die in verband aan een oplossing moet werken.
Het rapport noemt een aantal aanbevelingen voor de toekomst. Hoofdaanbeveling is dat NS met kracht en aandacht de ingeslagen weg doorzet. De drukste maanden van het jaar moeten nog komen. Dat vraagt om de lange adem en de samenwerking van veel partijen. Aanvullende maatregelen leiden niet tot verbetering en mogelijk zelfs tot verstoring, zo schrijft AEF. NS bekijkt hoe de overige aanbevelingen voor de toekomst onze maatregelen verder kunnen versterken.
Geen opmerkingen: