Treinreis steeds toegankelijker voor mensen met een beperking
Mensen met een beperking kunnen steeds makkelijker reizen met de trein. Dit blijkt uit een overzicht van maatregelen van NS en ProRail. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) stuurt dit overzicht vandaag aan de Kamer. Zo kunnen mensen met een rolstoel of een visuele beperking bij NS op 102 stations al assistentie vragen bij het in- en uitstappen en begeleiding door het station. In de komende acht jaar komen hier nog eens 45 stations bij.
Staatssecretaris Dijksma: ‘Iedereen moet gebruik kunnen maken van de trein. Daarom werk ik aan het vergroten van de bewegingsvrijheid van reizigers met een beperking in het openbaar vervoer.’
Braillebordjes en voorrangsstoelen
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS en ProRail werken samen aan het toegankelijk maken van het spoorvervoer. Eind 2015 zijn op alle stations al zo’n 3200 maatregelen genomen. Zo zijn er bijvoorbeeld geleidelijnen voor reizigers met een visuele beperking op vloeren gemaakt. Ook zijn er braillebordjes op trapleuningen en toegankelijke toiletten geplaatst. Het ministerie is nauw betrokken bij de keuze voor nieuwe maatregelen en voortdurende herziening van de bestaande situaties op de stations.
In alle NS-treinen zijn stickers aangebracht waarmee zogeheten voorrangsstoelen voor mensen die slecht ter been zijn worden aangegeven. Door geplaatste liften en hellingbanen en aanpassingen in de hoogte van perrons is nu al de helft van de circa 400 Nederlandse treinstations volledig toegankelijk voor reizigers met een rolstoel. De verwachting is dat dit in 2020 voor driekwart van de stations geldt.
Bij het verbeteren van de toegankelijkheid van het spoor voeren NS en ProRail intensief overleg met belangenorganisaties. Een belangrijk resultaat hiervan is dat het systeem van assistentieverlening voor reizigers met een beperking verder wordt verbeterd met de ontwikkeling van een app en een nieuw boekingssysteem. Hierdoor kunnen reizigers ook met hun smartphone assistentie aanvragen bij het in- en uitstappen of het vinden van de weg op het station. Onderweg kan met één druk op de knop contact worden opgenomen met de service van NS als de reis anders verloopt dan gepland. Reizigers hoeven de assistentie bovendien nog maar een uur van tevoren aan te vragen. Hiermee loopt Nederland ver voor de Europese norm van 24 uur uit. Het nieuwe boekingssysteem en de app moeten in de eerste helft van 2017 klaar voor gebruik zijn.
ProRail heeft onderzocht hoe reizigers met een beperking voordat ze op reis gaan nog beter geïnformeerd kunnen worden over de situatie op de stations die ze aandoen. Zo wordt het mogelijk om reizigers van realtime informatie te voorzien over de beschikbaarheid van liften op stations, ook tijdens verbouwingen, en wordt gebruik gemaakt van nieuwe technieken om reizigers met een visuele beperking de weg op grote en complexe stations beter te kunnen laten vinden.
Geen opmerkingen: