GVB introduceert pinapparaten in bus en tram
Vanaf september 2016 installeert GVB gefaseerd pinapparaten in alle bussen en trams. Contant betalen in de voertuigen is straks verleden tijd. Cashloos reizen is veiliger voor bestuurders en conducteurs en sneller voor reizigers, want het voorkomt oponthoud bij de haltes.
Het blijft echter onze ambitie om cashloos reizen zo snel als mogelijk in te voeren. Ook de Ondernemingsraad van GVB en de vakbonden steunen deze ambitie. Om daadwerkelijk contante betalingen volledig af te schaffen in het Amsterdamse OV is de goedkeuring nodig van de opdrachtgever van GVB, de Stadsregio Amsterdam. Ook is samenwerking met de streekvervoerders die om en in Amsterdam rijden van groot belang. Om een oplossing te bedenken voor mensen die niet anders kunnen dan contant betalen, bijvoorbeeld mensen in de schuldhulpverlening, zoeken we de samenwerking met de gemeente Amsterdam.
In totaal gaat het om circa 550 pinapparaten. GVB heeft ongeveer 200 bussen en 200 trams. In elke tram met conducteur komen 2 apparaten, dat zijn 300 apparaten. In de bus en in trams zonder conducteur wordt 1 pinapparaat per voertuig geïnstalleerd. Hier gaat het in totaal om 250 pinapparaten. Het pinnen gebeurt op die manier altijd onder het toeziend oog van een conducteur of bestuurder. GVB gaat de pinapparaten gefaseerd installeren vanaf september; de bussen zijn het eerst aan de beurt.
De afgelopen maanden kregen buschauffeurs van GVB zes keer te maken met een overval. Ook werd een busbeveiliger overvallen. Samen met politie en de gemeente Amsterdam zijn de afgelopen periode allerlei zichtbare en onzichtbare veiligheidsmaatregelen genomen. Daarnaast schafte GVB eerder dit jaar al per direct de verkoop van dagkaarten in de bus af. De hoeveelheid geld in de bus is hiermee tot een dusdanig gering bedrag gedaald, dat het overvallen van een bus nu financieel zinloos is.
Het blijft echter onze ambitie om cashloos reizen zo snel als mogelijk in te voeren. Ook de Ondernemingsraad van GVB en de vakbonden steunen deze ambitie. Om daadwerkelijk contante betalingen volledig af te schaffen in het Amsterdamse OV is de goedkeuring nodig van de opdrachtgever van GVB, de Stadsregio Amsterdam. Ook is samenwerking met de streekvervoerders die om en in Amsterdam rijden van groot belang. Om een oplossing te bedenken voor mensen die niet anders kunnen dan contant betalen, bijvoorbeeld mensen in de schuldhulpverlening, zoeken we de samenwerking met de gemeente Amsterdam.
In totaal gaat het om circa 550 pinapparaten. GVB heeft ongeveer 200 bussen en 200 trams. In elke tram met conducteur komen 2 apparaten, dat zijn 300 apparaten. In de bus en in trams zonder conducteur wordt 1 pinapparaat per voertuig geïnstalleerd. Hier gaat het in totaal om 250 pinapparaten. Het pinnen gebeurt op die manier altijd onder het toeziend oog van een conducteur of bestuurder. GVB gaat de pinapparaten gefaseerd installeren vanaf september; de bussen zijn het eerst aan de beurt.
Geen opmerkingen: