Spoorwegmuseum krijgt Hondekop in goud
Van 16 t/m 24 april staan tijdens de Nationale Museumweek de pronkstukken van meer dan 300 Nederlandse musea in de schijnwerpers. Met de campagne Ons Echte Goud wordt aandacht gevraagd voor het Nederlandse culturele erfgoed.
Met dit doel is de Hondekop, één van de beeldbepalende treinen van Het Spoorwegmuseum, verkozen tot Gouden Pronkstuk. Een 12 meter lange gouden replica van de Hondekop wordt vrijdag 15 april om 11.00 uur onthuld op het Domplein in Utrecht. Dit is de aftrap van de Nationale Museumweek. Het Spoorwegmuseum verzorgt deze week een speciale ‘treinsafari’ en zet de deuren van de echte Hondekop open.
De komst van de robuuste Mat ’54 eind jaren vijftig baart veel opzien. De trein met de neus en druipogen van een trouwe hond krijgt al snel de bijnaam ‘Hondekop’. Het nieuwe ontwerp van de cabine moet de machinist beter beschermen bij een aanrijding. Door de aflopende zijraampjes kunnen de machinist en de conducteur op het perron oogcontact maken. Vanwege z’n forse gewicht van 210 ton rijdt de Hondekop lekker rustig, maar trekt hij niet erg snel op. In de jaren zeventig is het belangrijkste trein van het intercitynetwerk.
Vandaag om 11.00 uur wordt de Gouden Hondekop, in het bijzijn van burgemeester Jan van Zanen en museumdirecteur Marten Foppen, geplaatst op het Domplein. Tijdens een mini-collegetour zullen schoolkinderen uit groep 6 en 7 van de Maliebaanschool vragen stellen aan DJ en treinliefhebber Jeroen Nieuwenhuize. Het geheel wordt gepresenteerd door Klaas van Kruistum. De Gouden Hondekop blijft daar het hele weekend staan.
Met dit doel is de Hondekop, één van de beeldbepalende treinen van Het Spoorwegmuseum, verkozen tot Gouden Pronkstuk. Een 12 meter lange gouden replica van de Hondekop wordt vrijdag 15 april om 11.00 uur onthuld op het Domplein in Utrecht. Dit is de aftrap van de Nationale Museumweek. Het Spoorwegmuseum verzorgt deze week een speciale ‘treinsafari’ en zet de deuren van de echte Hondekop open.
De komst van de robuuste Mat ’54 eind jaren vijftig baart veel opzien. De trein met de neus en druipogen van een trouwe hond krijgt al snel de bijnaam ‘Hondekop’. Het nieuwe ontwerp van de cabine moet de machinist beter beschermen bij een aanrijding. Door de aflopende zijraampjes kunnen de machinist en de conducteur op het perron oogcontact maken. Vanwege z’n forse gewicht van 210 ton rijdt de Hondekop lekker rustig, maar trekt hij niet erg snel op. In de jaren zeventig is het belangrijkste trein van het intercitynetwerk.
Vandaag om 11.00 uur wordt de Gouden Hondekop, in het bijzijn van burgemeester Jan van Zanen en museumdirecteur Marten Foppen, geplaatst op het Domplein. Tijdens een mini-collegetour zullen schoolkinderen uit groep 6 en 7 van de Maliebaanschool vragen stellen aan DJ en treinliefhebber Jeroen Nieuwenhuize. Het geheel wordt gepresenteerd door Klaas van Kruistum. De Gouden Hondekop blijft daar het hele weekend staan.
Geen opmerkingen: