Pitstop voor trein levert NS 4.500 extra plaatsen op
Het nieuwste middel van NS tegen de drukke spits is geïnspireerd op de Formule 1: De pitstop. Treinen rijden gemiddeld zo’n 300.000 kilometer per jaar, dus gaat er wel eens wat kapot. Bij zo’n onverwacht defect gaan treinen in vervolg direct naar een pitstraat. Het resultaat van deze Formule 1-aanpak: treinen zijn drie keer zo snel terug op het spoor, wat extra zit- en staplaatsen voor de reiziger oplevert, oplopend tot 4.500 plaatsen in juni. Geen overbodige luxe met de drukte in de Nederlandse spits.
Sinds 22 februari rijdt NS als proef met een spitsbus tussen Castricum en Amsterdam Sloterdijk om de grootste drukte tegen te gaan. Gemiddeld maken hier wekelijks zo’n 50 reizigers gebruik van. NS is in gesprek met regionale en lokale overheden om ook in andere regio’s met spitsbussen te kunnen rijden.
NS werkt hard aan de terugkeer van 11 extra dubbeldekkers van het type DDM1. Deze operatie ligt op schema, waardoor ze vanaf september voor de reiziger inzetbaar zijn. Eind 2014 is een spoedbestelling geplaatst voor 58 nieuwe Sprinters, de eerste sprinter is in Nederland gearriveerd voor het testprogramma. De eerste treinen komen naar verwachting per december van dit jaar in de dienstregeling.
De eerste pitstraat staat in het Groningse Onnen. Hier worden de dubbeldekker- intercity’s (VIRM) en koplopers (ICM) onderhouden. Een defecte deur, kapotte stroomafnemer of haperende verlichting; de trein wordt naar de pitstraat gereden om de gebreken te verhelpen. Hiervoor zijn nu extra machinisten beschikbaar. In de nieuwe pitstraat werken teams van gespecialiseerde monteurs dag en nacht samen, ieder met zijn of haar eigen expertise. Het team in de pitstraat ziet een grote klok die aftelt van 24 naar 0. Binnen die tijd moeten de herstelwerkzaamheden afgerond zijn. En dat lukt: Gemiddeld duurt het herstel in de pitstraat in Onnen nu nog maar 13 uur. Met de oude werkwijze was dit nog 47 uur. In de onderhoudsplaats in Leidschendam worden vooral de sprinters (SLT, SGM, DDZ)) onderhouden. In januari werd ook hier ook begonnen met de Pitstraat. De gemiddelde hersteltijd is hier inmiddels teruggebracht van 52 naar 20 uur.
Door de pitstraat zijn er vanaf mei gefaseerd meer treinen beschikbaar voor de reiziger. Vanaf juni draait dit op volle toeren en worden de extra treinen structureel in de dienstregeling verwerkt.
Sinds 22 februari rijdt NS als proef met een spitsbus tussen Castricum en Amsterdam Sloterdijk om de grootste drukte tegen te gaan. Gemiddeld maken hier wekelijks zo’n 50 reizigers gebruik van. NS is in gesprek met regionale en lokale overheden om ook in andere regio’s met spitsbussen te kunnen rijden.
NS werkt hard aan de terugkeer van 11 extra dubbeldekkers van het type DDM1. Deze operatie ligt op schema, waardoor ze vanaf september voor de reiziger inzetbaar zijn. Eind 2014 is een spoedbestelling geplaatst voor 58 nieuwe Sprinters, de eerste sprinter is in Nederland gearriveerd voor het testprogramma. De eerste treinen komen naar verwachting per december van dit jaar in de dienstregeling.
De eerste pitstraat staat in het Groningse Onnen. Hier worden de dubbeldekker- intercity’s (VIRM) en koplopers (ICM) onderhouden. Een defecte deur, kapotte stroomafnemer of haperende verlichting; de trein wordt naar de pitstraat gereden om de gebreken te verhelpen. Hiervoor zijn nu extra machinisten beschikbaar. In de nieuwe pitstraat werken teams van gespecialiseerde monteurs dag en nacht samen, ieder met zijn of haar eigen expertise. Het team in de pitstraat ziet een grote klok die aftelt van 24 naar 0. Binnen die tijd moeten de herstelwerkzaamheden afgerond zijn. En dat lukt: Gemiddeld duurt het herstel in de pitstraat in Onnen nu nog maar 13 uur. Met de oude werkwijze was dit nog 47 uur. In de onderhoudsplaats in Leidschendam worden vooral de sprinters (SLT, SGM, DDZ)) onderhouden. In januari werd ook hier ook begonnen met de Pitstraat. De gemiddelde hersteltijd is hier inmiddels teruggebracht van 52 naar 20 uur.
Door de pitstraat zijn er vanaf mei gefaseerd meer treinen beschikbaar voor de reiziger. Vanaf juni draait dit op volle toeren en worden de extra treinen structureel in de dienstregeling verwerkt.
Geen opmerkingen: