Ads Top

Nieuwe IJ-zijde Amsterdam Centraal officieel geopend

Het is een van de grootste infrastructurele projecten in Amsterdam geweest van de afgelopen jaren: de metamorfose van de IJ-zijde van het Centraal Station. Samen met NS en ProRail heeft de gemeente Amsterdam een vervoersknooppunt aangelegd dat niet langer met de rug naar het IJ en Noord staat, maar middenin de stad ligt. De IJ-hal is de tweede hoofdentree van het station geworden, met winkels, verblijfsruimtes en straks een ingang naar de Noord/Zuidlijn. Wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer) en Irma Winkenius (NS Stations) hebben vandaag de IJ-zijde officieel geopend.

Wethouder Litjens: “De metamorfose van de IJ-zijde van het Centraal Station van Amsterdam brengt ons meer dan een mooi, toegankelijk en prettig station. Jarenlang zagen we het IJ als een grens, nu is het IJ een tweede rivier die midden door de stad loopt. De nieuwe IJ-zijde maakt de stad weer een geheel. Het resultaat is een prachtig knooppunt voor alle soorten vervoer: treinen en metro’s, voetgangers en fietsen, boten en bussen.”

Onder een overkapping van staal en glas (4.500 glasplaten) is het nieuwe busplatform gebouwd. Daaronder - dwars liggend bovenop de Noord/Zuidlijn - loopt de Michiel de Ruijtertunnel waar het autoverkeer doorheen gaat. Vanaf het busstation kunnen reizigers straks rechtstreeks per roltrap en lift naar de Noord/Zuidlijn. NS heeft de IJ-hal onder het busplatform voltooid. Winkenius: “Vanuit deze hal stappen reizigers makkelijk over tussen trein, bus, pont, taxi en straks ook metro. Zowel de Cuyperspassage als de nieuwe IJ-passage zijn via de IJ-hal bereikbaar. Daarnaast is de IJ-hal een fijn verblijfsgebied geworden, met een grote diversiteit aan restaurants en servicewinkels.”

Afgelopen najaar volgde de openstelling van de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel onder het station. Deze tunnel heeft een tegeltableau met 77.730 tegels. Op dat moment is ook de nieuwe ‘gedeelde ruimte’ in gebruik genomen: een gebied zonder voorrangsregels voor de diverse verkeersdeelnemers. Dit is een goede oplossing voor dit ingewikkelde kruispunt gebleken. Aan de west- en oostzijde van de overkapping zijn nu ‘kiss & ride’- stroken, waar reizigers gemakkelijk kunnen worden opgehaald of afgezet. Waar een jaar geleden nog auto’s reden, kunnen mensen nu fietsen en flaneren langs het IJ

Voor de nieuwe IJ-zijde van Amsterdam Centraal was een kade-uitbreiding nodig. In de oude situatie lag de oeverlijn van het IJ ongeveer 27 meter uit de gevel van het station. Door land te winnen is de kade nu bijna 40 meter het IJ in verplaatst en ligt daarmee op circa 65 meter uit de gevel.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.