Groot onderhoud bij HTM
In de komende vakantieperiode gaat het Haagse Openbaar Vervoerbedrijf HTM groot onderhoud uitvoeren aan het tramnetwerk in de Haagse binnenstad. Zo sluit HTM de tramtunnel vanaf 1 augustus twee weken omdat de rails vernieuwd moeten worden. Daarnaast gaat het kruispunt Prinsegracht-Brouwersgracht volledig op de schop. Hierbij werkt de gemeente Den Haag aan de verkeerslichtinstallatie en HTM aan de versleten sporen, die nu twintig jaar op de kruising liggen. Vier verschillende tramlijnen maken er dagelijks gebruik van. Omdat er ook ‘s nachts wordt gewerkt levert dit helaas overlast op voor de omwonenden die hierover per brief zijn geïnformeerd. HTM gebruikt geluidswerende schermen en controleert continu of het geluid de normen niet overschrijdt. De werkzaamheden starten op 17 juli, de gemeente en HTM verwachten de werkzaamheden rond 23 september af te ronden.
De werkzaamheden in de tramtunnel zijn noodzakelijk omdat de honderden meters rails aan vernieuwing toe zijn. Doorrijden op versleten spoor is vanuit veiligheidsoogpunt onverantwoord vanwege de kans op ontsporingen. Als er iets mis gaat ontstaan bovendien grote opstoppingen in deze levensader van het Haagse openbaar vervoer, waar dagelijks 900 trams doorheen rijden. De sporen werden aangelegd toen de RandstadRail met zijn zwaardere voertuigen nog niet bestond. HTM vernieuwt deze sporen in twee richtingen met een extra zware kwaliteit rails die meer slijtvast is. In een staalfabriek in Duitsland zijn alle spoorelementen al op maat gemaakt. Ze worden kant-en-klaar in delen aangeleverd. In de tramtunnel maakt HTM 85 verbindingslassen, op en rond de Prinsegracht zijn dat er nog eens tachtig.
Ook pakt HTM het versleten spoor aan op de Brouwersgracht en vervangt de gemeente Den Haag tegelijkertijd diverse verkeerslichten. Zo concentreert het werk zich in één periode, waarmee de hinder voor de omwonenden en het verkeer wordt beperkt. Op piekmomenten zijn er al gauw vijftig mensen tegelijkertijd aan het werk in het gebied. Een groter aantal is niet mogelijk, omdat de veiligheid gewaarborgd moet blijven. Bovendien zouden mensen elkaar dan in de weg kunnen lopen, want de oppervlakte is klein. Het wordt dus werken op een postzegel. Daarnaast kan een deel van de werkzaamheden uit veiligheidsoverwegingen alleen ’s nachts plaatsvinden. Zo mag bijvoorbeeld hijswerk niet plaatsvinden als er omgevingsverkeer is evenals laswerkzaamheden aan de rails.
De werkzaamheden in de tramtunnel zijn noodzakelijk omdat de honderden meters rails aan vernieuwing toe zijn. Doorrijden op versleten spoor is vanuit veiligheidsoogpunt onverantwoord vanwege de kans op ontsporingen. Als er iets mis gaat ontstaan bovendien grote opstoppingen in deze levensader van het Haagse openbaar vervoer, waar dagelijks 900 trams doorheen rijden. De sporen werden aangelegd toen de RandstadRail met zijn zwaardere voertuigen nog niet bestond. HTM vernieuwt deze sporen in twee richtingen met een extra zware kwaliteit rails die meer slijtvast is. In een staalfabriek in Duitsland zijn alle spoorelementen al op maat gemaakt. Ze worden kant-en-klaar in delen aangeleverd. In de tramtunnel maakt HTM 85 verbindingslassen, op en rond de Prinsegracht zijn dat er nog eens tachtig.
Ook pakt HTM het versleten spoor aan op de Brouwersgracht en vervangt de gemeente Den Haag tegelijkertijd diverse verkeerslichten. Zo concentreert het werk zich in één periode, waarmee de hinder voor de omwonenden en het verkeer wordt beperkt. Op piekmomenten zijn er al gauw vijftig mensen tegelijkertijd aan het werk in het gebied. Een groter aantal is niet mogelijk, omdat de veiligheid gewaarborgd moet blijven. Bovendien zouden mensen elkaar dan in de weg kunnen lopen, want de oppervlakte is klein. Het wordt dus werken op een postzegel. Daarnaast kan een deel van de werkzaamheden uit veiligheidsoverwegingen alleen ’s nachts plaatsvinden. Zo mag bijvoorbeeld hijswerk niet plaatsvinden als er omgevingsverkeer is evenals laswerkzaamheden aan de rails.
Geen opmerkingen: