Zoeken naar duurzame oplossing voor Moerdijkbrug
Maandag 18 juli werd ’s middags op de Moerdijkbrug een gebroken spoorstaaf geconstateerd, waardoor het treinverkeer hinder ondervond. De afgelopen tijd zijn reizigers en vervoerders op de Moerdijkbrug vaker geconfronteerd met een defect aan het spoor.
Het spoor is van ijzer en moet daarom de ruimte hebben om te krimpen en uit te zetten vanwege temperatuurverschillen. Want als het warm is zet ijzer uit en als het koud is krimpt ijzer. Om dit op te vangen beschikken sporen over compensatielassen. Deze zorgen ervoor dat het spoor voldoende ruimte heeft om uit te zetten cq langer te worden. Dit is ook het geval op de Moerdijkbrug. De situatie op de Moerdijkbrug is vergeleken met andere bruggen nog een tikkie anders, omdat de spoorstaven in een elastische emulsie gegoten zijn om zo èn de levensduur van de brug te verlengen èn de geluidoverlast van het treinverkeer voor bewoners tegen te gaan.
De levensduurverlenging van de brug en het beperken van de geluidoverlast zijn de voordelen van deze elastische emulsie. Het nadeel van de emulsie is dat als er defecten aan het spoor zijn, de emulsie moet worden opengebroken om bij het spoor te komen. Na de reparatie van het spoor moet de emulsie opnieuw worden aangebracht. Deze werkzaamheden kosten daarom meer tijd dan de reparatie van een spoor dat niet in een emulsie is gegoten en hierdoor ondervinden reizigers en vervoerders helaas meer hinder van deze herstelwerkzaamheden.
Het is van belang dat een compensatielas helemaal recht ligt om zo er voor te zorgen dat spoorstaven naadloos op elkaar aansluiten. Als de compensatielas niet helemaal recht ligt kan er uiteindelijk een knikje ontstaan in de las, doordat de las elke keer een klap krijgt, als er een trein overheen dendert. Dat knikje in de las veroorzaakt uiteindelijke kleine scheurtjes in de spoorstaven, die mogelijk tot een spoorstaafbreuk zouden kunnen leiden.
Wekelijks schouwen monteurs het spoor op de Moerdijkbrug. Daarnaast inspecteren zij elke twee weken via ‘ultrasoon handmetingen’ het spoor op de Moerdijkbrug op eventuele onregelmatigheden. Zij lopen dan met speciale apparatuur over de brug om zo vroegtijdig haarscheurtjes te signaliseren. Een lasploeg loopt dan tegelijkertijd mee om mogelijke defecten direct te herstellen. Ondanks deze intensieve controles kan het toch nog helaas voorkomen dat er een defect aan spoor optreedt, dat op korte termijn hersteld moet worden. Zoals afgelopen maandag het geval was, waarbij de oorzaak lag in een las die eind april tijdens een groot onderhoud is aangebracht.
Het spoor is van ijzer en moet daarom de ruimte hebben om te krimpen en uit te zetten vanwege temperatuurverschillen. Want als het warm is zet ijzer uit en als het koud is krimpt ijzer. Om dit op te vangen beschikken sporen over compensatielassen. Deze zorgen ervoor dat het spoor voldoende ruimte heeft om uit te zetten cq langer te worden. Dit is ook het geval op de Moerdijkbrug. De situatie op de Moerdijkbrug is vergeleken met andere bruggen nog een tikkie anders, omdat de spoorstaven in een elastische emulsie gegoten zijn om zo èn de levensduur van de brug te verlengen èn de geluidoverlast van het treinverkeer voor bewoners tegen te gaan.
De levensduurverlenging van de brug en het beperken van de geluidoverlast zijn de voordelen van deze elastische emulsie. Het nadeel van de emulsie is dat als er defecten aan het spoor zijn, de emulsie moet worden opengebroken om bij het spoor te komen. Na de reparatie van het spoor moet de emulsie opnieuw worden aangebracht. Deze werkzaamheden kosten daarom meer tijd dan de reparatie van een spoor dat niet in een emulsie is gegoten en hierdoor ondervinden reizigers en vervoerders helaas meer hinder van deze herstelwerkzaamheden.
Het is van belang dat een compensatielas helemaal recht ligt om zo er voor te zorgen dat spoorstaven naadloos op elkaar aansluiten. Als de compensatielas niet helemaal recht ligt kan er uiteindelijk een knikje ontstaan in de las, doordat de las elke keer een klap krijgt, als er een trein overheen dendert. Dat knikje in de las veroorzaakt uiteindelijke kleine scheurtjes in de spoorstaven, die mogelijk tot een spoorstaafbreuk zouden kunnen leiden.
Wekelijks schouwen monteurs het spoor op de Moerdijkbrug. Daarnaast inspecteren zij elke twee weken via ‘ultrasoon handmetingen’ het spoor op de Moerdijkbrug op eventuele onregelmatigheden. Zij lopen dan met speciale apparatuur over de brug om zo vroegtijdig haarscheurtjes te signaliseren. Een lasploeg loopt dan tegelijkertijd mee om mogelijke defecten direct te herstellen. Ondanks deze intensieve controles kan het toch nog helaas voorkomen dat er een defect aan spoor optreedt, dat op korte termijn hersteld moet worden. Zoals afgelopen maandag het geval was, waarbij de oorzaak lag in een las die eind april tijdens een groot onderhoud is aangebracht.
Geen opmerkingen: