Provincie en gemeente willen door met sneltram Hasselt - Maastricht
De colleges van de Provincie Limburg en gemeente Maastricht hebben definitief besloten het tramproject Hasselt - Maastricht uit te gaan voeren. Dat hebben de colleges besloten op basis van een overleg met de Vlaamse overheid eind mei. Partijen zijn het daarbij eens geworden over het definitieve tracé, waarbij Mosae Forum het eindstation wordt.
Tijdens het overleg hebben alle partijen het belang van de sneltram voor de grensoverschrijdende samenwerking en economische ontwikkeling van de regio onderschreven. Partijen waren vanaf begin 2016 in overleg nadat er tijdens de planvorming financiële en constructieve tegenvallers opdoken. Het bleek dat de Wilhelminabrug in Maastricht niet geschikt te maken was voor de tramverbinding. Om die reden moesten partijen met elkaar aan tafel. Partijen hebben alle opties verkend. Ook stoppen is serieus overwogen.
“Dit is de beste oplossing voor stad en euregio,” vindt John Aarts, wethouder voor mobiliteit van de gemeente Maastricht. “De beoogde robuuste OV-verbinding tussen beide steden wordt gerealiseerd, we blijven binnen budget en besparen de stad met dit compromis juridische procedures en mogelijke schadeclaims.”
“Gelukkig zijn we toch tot elkaar gekomen”, zegt Patrick van der Broeck, gedeputeerde Openbaar Vervoer van de Provincie Limburg. “Alle partijen vinden het belangrijk om de verbinding aan te leggen en dus die tramlijn te gaan realiseren. Grensoverschrijdend openbaar vervoer is gewoon erg belangrijk en wordt de komende jaren steeds belangrijker. Een tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht is een goede stimulans voor de regionale economie en voor de kennisinstellingen aan beide zijden van de grens. Er zijn in het overleg heldere afspraken gemaakt, onder voorbehoud van raadpleging van de achterbannen (o.a. colleges van Gedeputeerde Staten en Burgemeester en Wethouders).”
Afgesproken is dat de Nederlandse overheden zes miljoen euro extra bijdragen in het project. Deze zes miljoen kunnen de Nederlandse partners dekken uit de al bestaande projectdekking. Tevens wordt de verbinding tussen Belgisch en Nederlands Limburg extra versterkt, omdat er ook een extra busverbinding tussen Maaseik en Sittard komt in de openbaar vervoersconcessie 2016-2031. De Provincie geeft verder aan dat zij bereid is voor 50% bij te dragen aan het in Nederland gelegen deel van de elektrificatie van de spoorlijn Weert-Antwerpen. Hiermee is nog eens vier miljoen euro gemoeid. Patrick van der Broeck: “Forse bedragen, maar stoppen zou veel duurder zijn. Het grensoverschrijdende openbaar vervoer en - nog veel belangrijker - de grensoverschrijdende samenwerking krijgt nu op drie fronten een impuls. Dat is het goede nieuws.”
Tijdens het overleg hebben alle partijen het belang van de sneltram voor de grensoverschrijdende samenwerking en economische ontwikkeling van de regio onderschreven. Partijen waren vanaf begin 2016 in overleg nadat er tijdens de planvorming financiële en constructieve tegenvallers opdoken. Het bleek dat de Wilhelminabrug in Maastricht niet geschikt te maken was voor de tramverbinding. Om die reden moesten partijen met elkaar aan tafel. Partijen hebben alle opties verkend. Ook stoppen is serieus overwogen.
“Dit is de beste oplossing voor stad en euregio,” vindt John Aarts, wethouder voor mobiliteit van de gemeente Maastricht. “De beoogde robuuste OV-verbinding tussen beide steden wordt gerealiseerd, we blijven binnen budget en besparen de stad met dit compromis juridische procedures en mogelijke schadeclaims.”
“Gelukkig zijn we toch tot elkaar gekomen”, zegt Patrick van der Broeck, gedeputeerde Openbaar Vervoer van de Provincie Limburg. “Alle partijen vinden het belangrijk om de verbinding aan te leggen en dus die tramlijn te gaan realiseren. Grensoverschrijdend openbaar vervoer is gewoon erg belangrijk en wordt de komende jaren steeds belangrijker. Een tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht is een goede stimulans voor de regionale economie en voor de kennisinstellingen aan beide zijden van de grens. Er zijn in het overleg heldere afspraken gemaakt, onder voorbehoud van raadpleging van de achterbannen (o.a. colleges van Gedeputeerde Staten en Burgemeester en Wethouders).”
Afgesproken is dat de Nederlandse overheden zes miljoen euro extra bijdragen in het project. Deze zes miljoen kunnen de Nederlandse partners dekken uit de al bestaande projectdekking. Tevens wordt de verbinding tussen Belgisch en Nederlands Limburg extra versterkt, omdat er ook een extra busverbinding tussen Maaseik en Sittard komt in de openbaar vervoersconcessie 2016-2031. De Provincie geeft verder aan dat zij bereid is voor 50% bij te dragen aan het in Nederland gelegen deel van de elektrificatie van de spoorlijn Weert-Antwerpen. Hiermee is nog eens vier miljoen euro gemoeid. Patrick van der Broeck: “Forse bedragen, maar stoppen zou veel duurder zijn. Het grensoverschrijdende openbaar vervoer en - nog veel belangrijker - de grensoverschrijdende samenwerking krijgt nu op drie fronten een impuls. Dat is het goede nieuws.”
Geen opmerkingen: