Gelderland mag passagiers in WEpods vervoeren
De twee WEpods mogen passagiers vervoeren. Het is de eerste keer dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer een ontheffing verleent voor voertuigen zonder pedaal en stuur.
'Met passagiers mogen rijden is een nieuwe mijlpaal in de hele testfase. Dit laat ook de betrokkenheid van het Rijk zien bij de ontwikkeling van zelfrijdend of automatisch vervoer. We gaan met veel vertrouwen verder', aldus Conny Bieze.
De Rijksdienst voor het Wegverkeer gaf haar toestemming nadat de WEpods glansrijk slaagden voor de testen. We moesten aantonen dat de voertuigen een betrouwbare en comfortabele rit kunnen bieden zonder afwijkingen. Uiteraard moest de noodstop feilloos werken en de voertuigen moet aan allerlei eisen voldoen. Bijvoorbeeld voldoende veiligheidsgordels.
De twee zelfrijdende WEpods rijden al sinds januari 2016 als proef op de campus van de universiteit van Wageningen. Dit is deels openbare weg. Tot nu toe reden de WEpods zonder passagiers. Een enkele keer waren er wel gasten, zoals scholieren van een lagere school. Nu kunnen we de proef uitbreiden door vaker passagiers mee te laten rijden. Dit is belangrijk voor het ontwikkelen van kennis over hoe mensen zelfrijdend vervoer ervaren. Vinden ze het spannend of juist saai? Wat gaan ze doen tijdens de rit. Deze ervaringen bepalen mede hoe de zelfrijdende voertuigen er in de toekomst uit gaan zien. Je kunt niet zomaar instappen in de WEpod. Dat gebeurt geregeld. Voorlopig eerst op de campus. En dan langzaam op de langere ritten.
'Met passagiers mogen rijden is een nieuwe mijlpaal in de hele testfase. Dit laat ook de betrokkenheid van het Rijk zien bij de ontwikkeling van zelfrijdend of automatisch vervoer. We gaan met veel vertrouwen verder', aldus Conny Bieze.
De Rijksdienst voor het Wegverkeer gaf haar toestemming nadat de WEpods glansrijk slaagden voor de testen. We moesten aantonen dat de voertuigen een betrouwbare en comfortabele rit kunnen bieden zonder afwijkingen. Uiteraard moest de noodstop feilloos werken en de voertuigen moet aan allerlei eisen voldoen. Bijvoorbeeld voldoende veiligheidsgordels.
De twee zelfrijdende WEpods rijden al sinds januari 2016 als proef op de campus van de universiteit van Wageningen. Dit is deels openbare weg. Tot nu toe reden de WEpods zonder passagiers. Een enkele keer waren er wel gasten, zoals scholieren van een lagere school. Nu kunnen we de proef uitbreiden door vaker passagiers mee te laten rijden. Dit is belangrijk voor het ontwikkelen van kennis over hoe mensen zelfrijdend vervoer ervaren. Vinden ze het spannend of juist saai? Wat gaan ze doen tijdens de rit. Deze ervaringen bepalen mede hoe de zelfrijdende voertuigen er in de toekomst uit gaan zien. Je kunt niet zomaar instappen in de WEpod. Dat gebeurt geregeld. Voorlopig eerst op de campus. En dan langzaam op de langere ritten.
Geen opmerkingen: