Rover-Amsterdam: gemeente draaft door met opheffen tramhaltes
De Gemeente en de Stadsregio Amsterdam maken het te bont met het opheffen van tramhaltes. Dat vindt de Rover-afdeling Regio Amsterdam nu vanaf 17 juli opnieuw een halte is opgeheven, op de kop van de Overtoom bij de Overtoomse Sluis.
De opgeheven halte van lijn 1 is van belang voor de omgeving van de Zocherstraat en het begin van de Amstelveenseweg. Gemeten op de plattegrond is het Surinameplein de dichtstbijzijnde halte, maar de looproute daarheen betekent het extra oversteken van drukke verkeersstromen en het tweemaal passeren van de brug – met de kans dat die open is. Lijn 1 daarentegen staat straks dus voor de geopende brug te wachten op de opgeheven halte, terwijl niemand er daar meer uit mag.
Rover is het eens met het sneller maken van belangrijke tramlijnen. Met de opheffing van enkele dicht bij elkaar gelegen haltes is Rover dan ook akkoord gegaan, hoewel de Rover-afdeling vindt dat ook andere mogelijkheden moeten worden onderzocht om tram- en buslijnen sneller te laten verlopen. Bij een aantal haltes vindt Rover dat de nadelen van het opheffen niet opwegen tegen de geringe tijdwinst die wordt bereikt. De Overtoomse Sluis is daar een voorbeeld van. Lijn 1 heeft op zijn route een aantal kruispunten waar trams met meer dan honderd reizigers lang moeten wachten voor het rode licht. Daar valt volgens Rover méér snelheids- en regelmaatverbetering te behalen dan door het voorbijrijden van haltes en de reizigers hierdoor met langere loopafstanden op te zadelen.
De opgeheven halte van lijn 1 is van belang voor de omgeving van de Zocherstraat en het begin van de Amstelveenseweg. Gemeten op de plattegrond is het Surinameplein de dichtstbijzijnde halte, maar de looproute daarheen betekent het extra oversteken van drukke verkeersstromen en het tweemaal passeren van de brug – met de kans dat die open is. Lijn 1 daarentegen staat straks dus voor de geopende brug te wachten op de opgeheven halte, terwijl niemand er daar meer uit mag.
Rover is het eens met het sneller maken van belangrijke tramlijnen. Met de opheffing van enkele dicht bij elkaar gelegen haltes is Rover dan ook akkoord gegaan, hoewel de Rover-afdeling vindt dat ook andere mogelijkheden moeten worden onderzocht om tram- en buslijnen sneller te laten verlopen. Bij een aantal haltes vindt Rover dat de nadelen van het opheffen niet opwegen tegen de geringe tijdwinst die wordt bereikt. De Overtoomse Sluis is daar een voorbeeld van. Lijn 1 heeft op zijn route een aantal kruispunten waar trams met meer dan honderd reizigers lang moeten wachten voor het rode licht. Daar valt volgens Rover méér snelheids- en regelmaatverbetering te behalen dan door het voorbijrijden van haltes en de reizigers hierdoor met langere loopafstanden op te zadelen.
Geen opmerkingen: