CDA: Laat ProRail zelfstandig blijven
Het kabinet wil de positie van ProRail veranderen. ProRail zou niet langer een BV moeten zijn, maar onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) moeten gaan vallen. Het CDA vindt dat geen goed idee.
CDA Tweede Kamerlid Jaco Geurts: “ProRail heeft veel kritiek gehad de afgelopen 2 jaar, vooral vanwege de onduidelijkheid rond financiën, de aansturing door het ministerie en het gebrek aan kennis op het ministerie. Maar inmiddels is er bij ProRail orde op zaken gesteld. De nieuwe directeur en nieuwe directie van deze BV doen het goed, en alle targets voor het afgelopen jaar zijn gehaald. De vraag is dan ook waarom ProRail genationaliseerd moeten worden en zo bij het ministerie worden onder gebracht, terwijl het juist ProRail is dat goed functioneert.”
Het kabinet wekt de schijn dat het coalitiebelangen laat prevaleren boven het belang van Nederland en de reiziger. Want de reiziger moet dit gaan betalen: als ProRail een ZBO-structuur krijgt, gaat de kaartprijs omhoog door 21% btw. Geurts: “Ik constateer dat de reiziger opnieuw in de kou wordt gezet.”
De hele vervoersector is tegen het plan: de Ondernemingsraad, vakbond FNV Spoor, de NS, de regionale vervoersbedrijven zoals Veolia en Connexxion, de vrachtvervoerders, de havenbedrijven van de grote havens van Rotterdam en Amsterdam en ook reizigersorganisaties zoals Rover. Bij al deze organisaties veroorzaakt staatssecretaris Dijksma veel onrust met haar plan.
Geurts riep de staatssecretaris op om geen onomkeerbare stappen te zetten, alle verschillende scenario’s te onderzoeken en ook eerst een nut- en noodzaak-discussie aan te gaan met alle betrokken partijen.
CDA Tweede Kamerlid Jaco Geurts: “ProRail heeft veel kritiek gehad de afgelopen 2 jaar, vooral vanwege de onduidelijkheid rond financiën, de aansturing door het ministerie en het gebrek aan kennis op het ministerie. Maar inmiddels is er bij ProRail orde op zaken gesteld. De nieuwe directeur en nieuwe directie van deze BV doen het goed, en alle targets voor het afgelopen jaar zijn gehaald. De vraag is dan ook waarom ProRail genationaliseerd moeten worden en zo bij het ministerie worden onder gebracht, terwijl het juist ProRail is dat goed functioneert.”
Het kabinet wekt de schijn dat het coalitiebelangen laat prevaleren boven het belang van Nederland en de reiziger. Want de reiziger moet dit gaan betalen: als ProRail een ZBO-structuur krijgt, gaat de kaartprijs omhoog door 21% btw. Geurts: “Ik constateer dat de reiziger opnieuw in de kou wordt gezet.”
De hele vervoersector is tegen het plan: de Ondernemingsraad, vakbond FNV Spoor, de NS, de regionale vervoersbedrijven zoals Veolia en Connexxion, de vrachtvervoerders, de havenbedrijven van de grote havens van Rotterdam en Amsterdam en ook reizigersorganisaties zoals Rover. Bij al deze organisaties veroorzaakt staatssecretaris Dijksma veel onrust met haar plan.
Geurts riep de staatssecretaris op om geen onomkeerbare stappen te zetten, alle verschillende scenario’s te onderzoeken en ook eerst een nut- en noodzaak-discussie aan te gaan met alle betrokken partijen.
Geen opmerkingen: