Utrecht krijgt langste stadstram van Europa
Comfortabel, energiezuinig, met lage instap en voorzien van goede klimaatbeheersing en reisinformatie. Dat zijn de kenmerken van de lagevloer trams die provincie Utrecht heeft besteld bij de Spaanse leverancier CAF. Na de ondertekening van de overeenkomst, maakte de tram op het remiseterrein een eerste rit en kon het publiek het nieuwe materieel met eigen ogen aanschouwen.
Op 18 januari tekenden de provincie Utrecht en CAF, de leverancier van de nieuwe trams, een aanvullende overeenkomst voor de productie en levering van 22 lagevloer trams van het type Urbos 100. Deze opdracht komt bovenop de lopende bestelling voor 27 trams die gaan rijden op de Uithoflijn. Het contract is getekend door gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof van de provincie Utrecht en Josu Esnaola (commercieel directeur CAF).
De nieuwe trams vervangen de meer dan 30 jaar oude voertuigen die nu rijden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Met deze investering springt de provincie Utrecht in op de forse groei van het openbaar vervoer in de periode tot 2030. Daarom bestaat de nieuwe tram uit een verlengde versie van de Urbos 100 trams die zijn besteld voor de Uithoflijn.
De nieuwe tramstellen bestaan uit 7 delen in plaats van 5 en hebben een lengte van 41 meter. Het is ook mogelijk om beide tramtypen te koppelen, waardoor een totale lengte van 75 meter ontstaat met een capaciteit van bijna 500 reizigers per rit. Daarmee wordt dit de langste stadstram die naar verwachting gaat rijden in Europa. De nieuwe trams genereren een groei van het openbaar vervoer op de Uithoflijn van 35.000 reizigers per dag in 2018 naar dagelijks 45.000 reizigers vanaf 2020. De groei wordt vooral op de Uithoflijn verwacht, hoewel er naar verwachting ook meer reizigers zullen instappen in Nieuwegein en IJsselstein.
Op 18 januari tekenden de provincie Utrecht en CAF, de leverancier van de nieuwe trams, een aanvullende overeenkomst voor de productie en levering van 22 lagevloer trams van het type Urbos 100. Deze opdracht komt bovenop de lopende bestelling voor 27 trams die gaan rijden op de Uithoflijn. Het contract is getekend door gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof van de provincie Utrecht en Josu Esnaola (commercieel directeur CAF).
De nieuwe trams vervangen de meer dan 30 jaar oude voertuigen die nu rijden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Met deze investering springt de provincie Utrecht in op de forse groei van het openbaar vervoer in de periode tot 2030. Daarom bestaat de nieuwe tram uit een verlengde versie van de Urbos 100 trams die zijn besteld voor de Uithoflijn.
De nieuwe tramstellen bestaan uit 7 delen in plaats van 5 en hebben een lengte van 41 meter. Het is ook mogelijk om beide tramtypen te koppelen, waardoor een totale lengte van 75 meter ontstaat met een capaciteit van bijna 500 reizigers per rit. Daarmee wordt dit de langste stadstram die naar verwachting gaat rijden in Europa. De nieuwe trams genereren een groei van het openbaar vervoer op de Uithoflijn van 35.000 reizigers per dag in 2018 naar dagelijks 45.000 reizigers vanaf 2020. De groei wordt vooral op de Uithoflijn verwacht, hoewel er naar verwachting ook meer reizigers zullen instappen in Nieuwegein en IJsselstein.
Geen opmerkingen: