Start aanbesteding veerdienst Maassluis-Rozenburg
Gedeputeerde Staten hebben onlangs het besluit tot Europese aanbesteding van de veerdienst Maassluis-Rozenburg genomen. De eisen voor de uitvoering van de aanbesteding zijn vastgesteld. De provincie is verantwoordelijk voor de exploitatie van het veer. De huidige overeenkomst voor de exploitatie, die uitbesteed is aan een vervoerder, eindigt op 1 januari 2018. Voor het sluiten van een nieuwe exploitatieovereenkomst is 17 januari 2017 de Europese aanbesteding van start gegaan.
De provincie vindt een goede bereikbaarheid tussen de Zuid-Hollandse eilanden en het vaste land van groot belang, evenals een veilige overtocht van passagiers. Het veer Maassluis-Rozenburg draagt voor een belangrijk deel bij aan de bereikbaarheid en veiligheid van deze regio. Behalve een goede dienstregeling heeft de provincie Zuid-Holland ambities voor het verduurzamen van het veer en het verhogen van de service aan de reiziger. De veerdienst Maassluis – Rozenburg heeft daarnaast ook een sociale functie. Inwoners die niet in het bezit zijn van een auto kunnen op een snelle en comfortabele wijze gebruik blijven maken van het veer om elkaar te bereiken. Met dit veer zal het tijdsbeslag van het woon-werkverkeer tussen beide gemeenten niet verder toenemen. De provincie stelt in de aanbesteding dat het veer maximaal 1miljoen euro per jaar mag kosten. Gelet op het belang en de meerwaarde van de veerdienst voor de regio is daarom het uitgangspunt dat de gemeenten en andere regionale partijen een bijdrage leveren aan de exploitatie van het veer. De provincie streeft naar een regionale bijdrage van 250.000 euro per jaar. Op dit moment vindt afstemming plaats met de gemeenten en regio over een financiële bijdrage.
De opening van de Blankenburgtunnel is van invloed op de uitvraag. Tot aan het moment van de oplevering van de nieuwe wegverbinding, - niet eerder dan 2022-, zal een betaalbare autoveerverbinding tussen de oevergemeenten Maassluis en Rozenburg nodig zijn. Uit onderzoek is gebleken dat het verwachte aantal fiets- en voetgangers die van de verbinding voor het langzaam verkeer in de Blankenburgtunnel gebruik zouden maken niet in verhouding staat tot de grote investering die daarvoor gedaan moet worden. In de tunnel komt dan ook geen langzaamverkeerverbinding.
Het nieuwe contract voor de veerdienst Maassluis – Rozenburg moet op 1 januari 2018 ingaan. De provincie kiest er daarom voor om de exploitatie van de veerdienst middels 2 varianten uit te vragen. Een voorkeursvariant waarbij zowel wordt ingespeeld op de situatie tot aan de opening van de Blankenburgtunnel (plus maximaal 2 jaar) als daarna en een variant met een looptijd tot aan de opening van de Blankenburgtunnel (plus maximaal 2 jaar). Het opnemen van de variant met een looptijd tot aan de opening van de Blankenburgtunnel (plus maximaal 2 jaar daarna) garandeert dat de veerverbinding in stand blijft. De inschrijving voor de aanbesteding start in januari 2017. In maart 2017 sluit de inschrijvingstermijn waarna in april 2017 definitief gegund kan worden zodat de exploitatiefase van de veerdienst Maassluis-Rozenburg, zoals het er op dit moment uitziet, vanaf 1 januari 2018 kan starten.
De provincie vindt een goede bereikbaarheid tussen de Zuid-Hollandse eilanden en het vaste land van groot belang, evenals een veilige overtocht van passagiers. Het veer Maassluis-Rozenburg draagt voor een belangrijk deel bij aan de bereikbaarheid en veiligheid van deze regio. Behalve een goede dienstregeling heeft de provincie Zuid-Holland ambities voor het verduurzamen van het veer en het verhogen van de service aan de reiziger. De veerdienst Maassluis – Rozenburg heeft daarnaast ook een sociale functie. Inwoners die niet in het bezit zijn van een auto kunnen op een snelle en comfortabele wijze gebruik blijven maken van het veer om elkaar te bereiken. Met dit veer zal het tijdsbeslag van het woon-werkverkeer tussen beide gemeenten niet verder toenemen. De provincie stelt in de aanbesteding dat het veer maximaal 1miljoen euro per jaar mag kosten. Gelet op het belang en de meerwaarde van de veerdienst voor de regio is daarom het uitgangspunt dat de gemeenten en andere regionale partijen een bijdrage leveren aan de exploitatie van het veer. De provincie streeft naar een regionale bijdrage van 250.000 euro per jaar. Op dit moment vindt afstemming plaats met de gemeenten en regio over een financiële bijdrage.
De opening van de Blankenburgtunnel is van invloed op de uitvraag. Tot aan het moment van de oplevering van de nieuwe wegverbinding, - niet eerder dan 2022-, zal een betaalbare autoveerverbinding tussen de oevergemeenten Maassluis en Rozenburg nodig zijn. Uit onderzoek is gebleken dat het verwachte aantal fiets- en voetgangers die van de verbinding voor het langzaam verkeer in de Blankenburgtunnel gebruik zouden maken niet in verhouding staat tot de grote investering die daarvoor gedaan moet worden. In de tunnel komt dan ook geen langzaamverkeerverbinding.
Het nieuwe contract voor de veerdienst Maassluis – Rozenburg moet op 1 januari 2018 ingaan. De provincie kiest er daarom voor om de exploitatie van de veerdienst middels 2 varianten uit te vragen. Een voorkeursvariant waarbij zowel wordt ingespeeld op de situatie tot aan de opening van de Blankenburgtunnel (plus maximaal 2 jaar) als daarna en een variant met een looptijd tot aan de opening van de Blankenburgtunnel (plus maximaal 2 jaar). Het opnemen van de variant met een looptijd tot aan de opening van de Blankenburgtunnel (plus maximaal 2 jaar daarna) garandeert dat de veerverbinding in stand blijft. De inschrijving voor de aanbesteding start in januari 2017. In maart 2017 sluit de inschrijvingstermijn waarna in april 2017 definitief gegund kan worden zodat de exploitatiefase van de veerdienst Maassluis-Rozenburg, zoals het er op dit moment uitziet, vanaf 1 januari 2018 kan starten.
Geen opmerkingen: