Inspraak Rover bij provincie Utrecht om slechte start Syntus
De Rover-afdelingen uit provincie Utrecht roepen het provinciebestuur op te werken aan herstel van het vertrouwen van de reiziger. Tijdens een vergadering van de Provinciale Staten nam Rover het woord over de slechte start van het busvervoer van Syntus in de provincie.
Sinds Syntus per 11 december het busvervoer in provincie Utrecht verzorgt, regent het klachten bij Rover. Klachten lopen uiteen van slechte informatie, gewijzigde routes en extra overstappen tot bussen die niet komen opdagen of verkeerd rijden. Een duidelijke oorzaak van de slechte start is de extreem korte voorbereidingstijd voor Syntus, die na juridisch getouwtrek nog drie weken bedroeg.
Rover verbaast zich erover dat de provincie de start van de nieuwe concessie niet heeft uitgesteld zodat Syntus tijd had gehad om apparatuur te testen, chauffeurs te werven en instrueren en de informatievoorziening op orde te brengen. “De provincie ziet ervan af om Syntus een boete wegens wanprestatie op te leggen. Dat lijkt heel ruimhartig, maar zou het niet op zijn plaats zijn geweest als de provincie ook eens achter de eigen oren zou krabben?”, stelde Aldo Markus tijdens de vergadering namens de Rover-afdelingen Utrecht en Amersfoort.
Rover betreurt het slechte verloop van de nieuwe busdiensten van Syntus, omdat er aanvankelijk juist veel positiefs te verwachten was: extra beenruimte, wifi, oplaadpunten in bussen en geen dorpen hun bus zouden verliezen. “Jammer en een gemiste kans”, aldus Markus, “want je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken.” Provincie Utrecht heeft aangegeven dat Syntus met een verbeterplan is gekomen en dat de dienstverlening “rijdenderweg” zal verbeteren. Rover gaat komende tijd met Syntus in gesprek over de binnengekomen klachten en mogelijke verbeteringen.
Sinds Syntus per 11 december het busvervoer in provincie Utrecht verzorgt, regent het klachten bij Rover. Klachten lopen uiteen van slechte informatie, gewijzigde routes en extra overstappen tot bussen die niet komen opdagen of verkeerd rijden. Een duidelijke oorzaak van de slechte start is de extreem korte voorbereidingstijd voor Syntus, die na juridisch getouwtrek nog drie weken bedroeg.
Rover verbaast zich erover dat de provincie de start van de nieuwe concessie niet heeft uitgesteld zodat Syntus tijd had gehad om apparatuur te testen, chauffeurs te werven en instrueren en de informatievoorziening op orde te brengen. “De provincie ziet ervan af om Syntus een boete wegens wanprestatie op te leggen. Dat lijkt heel ruimhartig, maar zou het niet op zijn plaats zijn geweest als de provincie ook eens achter de eigen oren zou krabben?”, stelde Aldo Markus tijdens de vergadering namens de Rover-afdelingen Utrecht en Amersfoort.
Rover betreurt het slechte verloop van de nieuwe busdiensten van Syntus, omdat er aanvankelijk juist veel positiefs te verwachten was: extra beenruimte, wifi, oplaadpunten in bussen en geen dorpen hun bus zouden verliezen. “Jammer en een gemiste kans”, aldus Markus, “want je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken.” Provincie Utrecht heeft aangegeven dat Syntus met een verbeterplan is gekomen en dat de dienstverlening “rijdenderweg” zal verbeteren. Rover gaat komende tijd met Syntus in gesprek over de binnengekomen klachten en mogelijke verbeteringen.
Geen opmerkingen: