Start nieuwe intercity Den Haag - Breda - Eindhoven
Vanaf maandag 23 januari rijdt NS elk half uur een intercity tussen Den Haag en Breda, via de hogesnelheidslijn. Reizigers op dit traject zijn hierdoor tot 9 minuten sneller op hun bestemming. Als de nieuwe intercity vanaf april doorrijdt naar Eindhoven hebben reizigers tussen Den Haag en Eindhoven een totale tijdswinst tot 11 minuten over het hele traject.
Afgelopen weken heeft NS samen met ProRail intensief testritten gevoerd op het nieuwe traject. Dit om ervaring op te doen en in de praktijk testen of alles werkt zoals vooraf was bedacht. 149 machinisten en 191 conducteurs hebben afgelopen weken hun eerste diensten gedraaid. Dagelijks volgden teams van NS en ProRail samen wat hier op het spoor gebeurde en analyseerden zij wat beter kon. Circa 600 medewerkers van NedTrain, op de standplaatsen in Rotterdam en Den Haag en bij de verkeersleiding bij ProRail, hebben afgelopen weken gewerkt aan de nieuwe treindienst.
Tijmen Voet (Programmamanager Aanbod Hogesnelheidslijn): “De afgelopen weken hadden we tijdens het proefbedrijf veel goede dagen, maar er was ook een aantal dagen met hoge uitval. Tijdens het testrijden is in de eerste week een aantal treinen uitgevallen bij de start van de treindienst in de vroege ochtend. Er hebben zich tijdens de proef geen grote technische storingen voorgedaan. We verwachten een week of vier tot zes nodig te hebben voordat het echt volgens plan loopt. Niet alleen NS, maar ook de reizigers moeten altijd even routine krijgen bij een nieuwe treindienst.”
Met deze nieuwe treindienst wil NS de HSL intensiever gebruiken voor de binnenlandse reiziger. Naast de snelle verbinding Amsterdam-Rotterdam profiteren nu ook reizigers tussen Den Haag en Breda/Eindhoven van een kortere reistijd en van meer verbindingen. De trein rijdt een groot deel van het traject over het reguliere spoor. De treinen zijn daarom geschikt gemaakt en toegelaten voor het hogesnelheidsspoor én het conventionele spoor.
Na zes weken testen start NS maandag met de treindienst tussen Den Haag en Breda via de HSL. De treinen zijn enkeldeks rijtuigen met aan beide kanten een locomotief: één voor en één achter de trein. De trein is extra lang (9 rijtuigen) en is de langste niet-samengestelde binnenlandse trein van NS.
In de trein is een fietsvoorziening ingebouwd met ruimte voor vier fietsen plus een rek voor grote stukken bagage. Op alle treinen staat aan de buitenkant van het fietsrijtuig een sticker: hier mogen de fietsen naar binnen. Net als bij de andere treinen is een NS Dagkaart nodig om een fiets mee te mogen nemen. Ook hier: buiten de spits!
Wie vanaf Den Haag verder wil richting Eindhoven stapt (naar verwachting tot in april) nog in Breda over op een aansluitende Intercity met drie minuten overstaptijd. Deze staat aan de overkant van het perron klaar. Vanaf (ook weer naar verwachting) eind april rijdt er dan een rechtstreekse Intercity tussen Den Haag en Eindhoven over de hogesnelheidslijn. De reistijdwinst is dan tot 11 minuten op het hele traject.
NS zet tot april extra personeel in op het perron om reizigers te helpen met de overstap. Ook rijdt NS tot april naast deze nieuwe treinverbinding ook een extra trein tussen Breda en Rotterdam om reizigers extra overstap mogelijkheden te bieden.
in
Share
.
0
Afgelopen weken heeft NS samen met ProRail intensief testritten gevoerd op het nieuwe traject. Dit om ervaring op te doen en in de praktijk testen of alles werkt zoals vooraf was bedacht. 149 machinisten en 191 conducteurs hebben afgelopen weken hun eerste diensten gedraaid. Dagelijks volgden teams van NS en ProRail samen wat hier op het spoor gebeurde en analyseerden zij wat beter kon. Circa 600 medewerkers van NedTrain, op de standplaatsen in Rotterdam en Den Haag en bij de verkeersleiding bij ProRail, hebben afgelopen weken gewerkt aan de nieuwe treindienst.
Tijmen Voet (Programmamanager Aanbod Hogesnelheidslijn): “De afgelopen weken hadden we tijdens het proefbedrijf veel goede dagen, maar er was ook een aantal dagen met hoge uitval. Tijdens het testrijden is in de eerste week een aantal treinen uitgevallen bij de start van de treindienst in de vroege ochtend. Er hebben zich tijdens de proef geen grote technische storingen voorgedaan. We verwachten een week of vier tot zes nodig te hebben voordat het echt volgens plan loopt. Niet alleen NS, maar ook de reizigers moeten altijd even routine krijgen bij een nieuwe treindienst.”
Met deze nieuwe treindienst wil NS de HSL intensiever gebruiken voor de binnenlandse reiziger. Naast de snelle verbinding Amsterdam-Rotterdam profiteren nu ook reizigers tussen Den Haag en Breda/Eindhoven van een kortere reistijd en van meer verbindingen. De trein rijdt een groot deel van het traject over het reguliere spoor. De treinen zijn daarom geschikt gemaakt en toegelaten voor het hogesnelheidsspoor én het conventionele spoor.
Na zes weken testen start NS maandag met de treindienst tussen Den Haag en Breda via de HSL. De treinen zijn enkeldeks rijtuigen met aan beide kanten een locomotief: één voor en één achter de trein. De trein is extra lang (9 rijtuigen) en is de langste niet-samengestelde binnenlandse trein van NS.
In de trein is een fietsvoorziening ingebouwd met ruimte voor vier fietsen plus een rek voor grote stukken bagage. Op alle treinen staat aan de buitenkant van het fietsrijtuig een sticker: hier mogen de fietsen naar binnen. Net als bij de andere treinen is een NS Dagkaart nodig om een fiets mee te mogen nemen. Ook hier: buiten de spits!
Wie vanaf Den Haag verder wil richting Eindhoven stapt (naar verwachting tot in april) nog in Breda over op een aansluitende Intercity met drie minuten overstaptijd. Deze staat aan de overkant van het perron klaar. Vanaf (ook weer naar verwachting) eind april rijdt er dan een rechtstreekse Intercity tussen Den Haag en Eindhoven over de hogesnelheidslijn. De reistijdwinst is dan tot 11 minuten op het hele traject.
NS zet tot april extra personeel in op het perron om reizigers te helpen met de overstap. Ook rijdt NS tot april naast deze nieuwe treinverbinding ook een extra trein tussen Breda en Rotterdam om reizigers extra overstap mogelijkheden te bieden.
in
Share
.
0
Geen opmerkingen: