De plannen van ProRail voor 2018
Meer treinverkeer mogelijk maken, nog beter onderhoud en spoor, stations verder verbeteren en niet te vergeten de dagelijkse verkeersleiding. Dat zijn de plannen voor 2018 van ProRail in een notendop. Hoe we dat gaan doen staat in ons beheerplan.
Stationswerk 2018
Project Zuidas Dok: De werkzaamheden, die in totaal tien jaar in beslag nemen, omvatten de verbreding en ondertunneling van de A10 Zuid en modernisering van station Amsterdam Zuid
Bij station Driebergen Zeis bouwt ProRail een nieuw station, busstation en parkeergarage
Het spoor tussen Zwolle en de kruising bij Herfte wordt verdubbeld
Station Zwolle krijgt een extra perron voor de intercity naar Enschede. Daarnaast wordt ook een vrije spoorkruising (dive-under) aangelegd, waardoor treinen van en naar Emmen en Meppel elkaar vrij kunnen kruisen.
Start bouw reizigerstunnel station Gorinchem
Aanpassing Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal om een rechtstreekse trein naar Londen mogelijk te maken.
Vernieuwing en verbetering van het station Ede – Wageningen
Nieuwbouw van het station Lansingerland – Zoetermeer
Plaatsen zonnepanelen op het dak van station Eindhoven
Stationsmeubilair vernieuwen op onder meer de volgende lijnen: Maaslijn, Gelderse lijn, Flevoland, Amsterdam-Utrecht
Werken aan spoorinfrastructuur
Elektrificatie van de lijn Nijmegen – Roermond
Onderdoorgang Barneveld Harselaar vervangt de drukke spoorwegovergang aan de Stationsweg/Baron van Nagellstraat.
Project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden (ESGL)
In samenwerking met Rijkswaterstaat realiseert ProRail een nieuwe goederenspoorlijn over de nieuwe Botlekbrug en een rijbaan voor langzaam verkeer.
Er komt een nieuw derde spoor vanaf Zevenaar Oost tot aan de Duitse grens. Dit derde spoor met een lengte van drie kilometer, is het Nederlandse deel van de uitbreiding van het bestaande tweesporige traject tussen Zevenaar Oost en Oberhausen.
Men verlengt het spoor tussen Roodeschool en Eemshaven met drie kilometer en passen een stuk bestaand spoor aan om het geschikt te maken voor reizigerstreinen. Het station Roodeschool wordt verplaatst en voorjaar 2018 geopend. Aan de bootterminal Eemshaven wordt een nieuw (meest noordelijke) station geopend
Verkeersleiding en bijsturing
Onder het motto ‘Be- en Bijsturing van de Toekomst’ werkt ProRail met partners aan de verbetering van de bijsturing bij verstoringen gericht op het verminderen van hinder voor de spoorvervoerders en reizigers. Enerzijds door voorspelbaar en betrouwbaar te handelen bij verstoringen waardoor spoorvervoerders weten waar ze aan toe zijn, anderzijds door het vervoer tijdens een verstoring zo goed mogelijk te garanderen en de opstart na de verstoring zo kort mogelijk te laten zijn. De komst van het Centraal Monitoring en Beslis Orgaan (CMBO) in 2017 is daar het meest aansprekende voorbeeld van: binnen de sector is ProRail de enige partij die de dienstregeling van alle spoorvervoerders bijstuurt. Er zijn nieuwe maatregelen (Vooraf Gedefinieerde Bijsturing) opgesteld die worden uitgevoerd bij een verstoring.
Stationswerk 2018
Project Zuidas Dok: De werkzaamheden, die in totaal tien jaar in beslag nemen, omvatten de verbreding en ondertunneling van de A10 Zuid en modernisering van station Amsterdam Zuid
Bij station Driebergen Zeis bouwt ProRail een nieuw station, busstation en parkeergarage
Het spoor tussen Zwolle en de kruising bij Herfte wordt verdubbeld
Station Zwolle krijgt een extra perron voor de intercity naar Enschede. Daarnaast wordt ook een vrije spoorkruising (dive-under) aangelegd, waardoor treinen van en naar Emmen en Meppel elkaar vrij kunnen kruisen.
Start bouw reizigerstunnel station Gorinchem
Aanpassing Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal om een rechtstreekse trein naar Londen mogelijk te maken.
Vernieuwing en verbetering van het station Ede – Wageningen
Nieuwbouw van het station Lansingerland – Zoetermeer
Plaatsen zonnepanelen op het dak van station Eindhoven
Stationsmeubilair vernieuwen op onder meer de volgende lijnen: Maaslijn, Gelderse lijn, Flevoland, Amsterdam-Utrecht
Werken aan spoorinfrastructuur
Elektrificatie van de lijn Nijmegen – Roermond
Onderdoorgang Barneveld Harselaar vervangt de drukke spoorwegovergang aan de Stationsweg/Baron van Nagellstraat.
Project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden (ESGL)
In samenwerking met Rijkswaterstaat realiseert ProRail een nieuwe goederenspoorlijn over de nieuwe Botlekbrug en een rijbaan voor langzaam verkeer.
Er komt een nieuw derde spoor vanaf Zevenaar Oost tot aan de Duitse grens. Dit derde spoor met een lengte van drie kilometer, is het Nederlandse deel van de uitbreiding van het bestaande tweesporige traject tussen Zevenaar Oost en Oberhausen.
Men verlengt het spoor tussen Roodeschool en Eemshaven met drie kilometer en passen een stuk bestaand spoor aan om het geschikt te maken voor reizigerstreinen. Het station Roodeschool wordt verplaatst en voorjaar 2018 geopend. Aan de bootterminal Eemshaven wordt een nieuw (meest noordelijke) station geopend
Verkeersleiding en bijsturing
Onder het motto ‘Be- en Bijsturing van de Toekomst’ werkt ProRail met partners aan de verbetering van de bijsturing bij verstoringen gericht op het verminderen van hinder voor de spoorvervoerders en reizigers. Enerzijds door voorspelbaar en betrouwbaar te handelen bij verstoringen waardoor spoorvervoerders weten waar ze aan toe zijn, anderzijds door het vervoer tijdens een verstoring zo goed mogelijk te garanderen en de opstart na de verstoring zo kort mogelijk te laten zijn. De komst van het Centraal Monitoring en Beslis Orgaan (CMBO) in 2017 is daar het meest aansprekende voorbeeld van: binnen de sector is ProRail de enige partij die de dienstregeling van alle spoorvervoerders bijstuurt. Er zijn nieuwe maatregelen (Vooraf Gedefinieerde Bijsturing) opgesteld die worden uitgevoerd bij een verstoring.
Geen opmerkingen: