Dienstregeling 2018: plussen en minnen
Zondag 10 december gaat dienstregeling 2018 van start. Het wordt vooral het jaar van de tienminutentrein. Deze hoogfrequente Intercity brengt voor veel reizigers een welkome verbetering mee, terwijl andere reizigers juist te maken krijgen met een slechtere verbinding. Ook de rest van de dienstregeling kent plussen en minnen. Rover hoort graag uw ervaringen.
De grootste aanwinst van dienstregeling 2018 is de Intercity die iedere tien minuten gaat rijden op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven. Daarnaast gaan er in de spitsrichting extra Intercity’s tussen Vlissingen en Roosendaal rijden die 15 minuten sneller zijn. Andere extra spits-Intercity’s gaan rijden tussen Alkmaar en Haarlem, Enkhuizen en Amsterdam en tussen Den Helder en Schagen. Op zondag en in de avonduren gaan meer Intercity’s rijden tussen Nijmegen, Utrecht en Schiphol en op het traject Alkmaar – Amsterdam rijden straks op zondag 4 Intercity’s per uur. Enkhuizen en Hoorn krijgen een rechtstreekse verbinding met Utrecht, Den Bosch, Eindhoven en Heerlen. Sommige treinen worden sneller: tussen Leiden en Utrecht is de reiziger straks 4 minuten korter onderweg, de sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch is zelfs 7 minuten sneller.
Keolis Nederland neemt de sprinters tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwolle en Enschede over van NS en gaat hier rijden onder de naam Blauwnet. Op zondag komen er meer treinen tussen Zwolle en Kampen. De opening van station Stadshagen moest echter op het laatste moment worden afgeblazen. Tussen Raalte en Enschede wordt een nieuwe sneltrein geïntroduceerd. Ook Arriva adopteert in deze regio de naam Blauwnet zodat reizigers met nog maar één OV-chippaaltje te maken krijgen wanneer zij reizen met de regionale vervoerders.
Sommige reizigers gaan er juist flink op achteruit in de nieuwe dienstregeling. Dit heeft vooral te maken met de tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven: het spoor is zo druk bezet dat de puzzel niet altijd past. Dit merken vooral sprinterreizigers van Breukelen naar Amsterdam, die straks bijna met een halfuurdienst te maken krijgen omdat de vier sprinters zo scheef over het uur verdeeld worden dat de wachttijd kan oplopen tot maar liefst 26 minuten. Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal staan voortaan 6 minuten stil op Amsterdam Bijlmer ArenA om ingehaald te worden door een intercity. Op momenten dat de ICE naar Duitsland rijdt, wordt de wachttijd zelfs 12 minuten. Ook Sprinter-reizigers tussen Apeldoorn, Almelo en Enschede merken drukte op het spoor: zij moeten op werkdagen tijdens spitsuren in Almelo één keer per uur 13 minuten wachten voordat de trein weer kan doorrijden richting Enschede. Een andere verslechtering is de overstap in Tiel tussen NS en Arriva: deze wordt met circa 20 minuten fors langer.
De grootste aanwinst van dienstregeling 2018 is de Intercity die iedere tien minuten gaat rijden op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven. Daarnaast gaan er in de spitsrichting extra Intercity’s tussen Vlissingen en Roosendaal rijden die 15 minuten sneller zijn. Andere extra spits-Intercity’s gaan rijden tussen Alkmaar en Haarlem, Enkhuizen en Amsterdam en tussen Den Helder en Schagen. Op zondag en in de avonduren gaan meer Intercity’s rijden tussen Nijmegen, Utrecht en Schiphol en op het traject Alkmaar – Amsterdam rijden straks op zondag 4 Intercity’s per uur. Enkhuizen en Hoorn krijgen een rechtstreekse verbinding met Utrecht, Den Bosch, Eindhoven en Heerlen. Sommige treinen worden sneller: tussen Leiden en Utrecht is de reiziger straks 4 minuten korter onderweg, de sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch is zelfs 7 minuten sneller.
Keolis Nederland neemt de sprinters tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwolle en Enschede over van NS en gaat hier rijden onder de naam Blauwnet. Op zondag komen er meer treinen tussen Zwolle en Kampen. De opening van station Stadshagen moest echter op het laatste moment worden afgeblazen. Tussen Raalte en Enschede wordt een nieuwe sneltrein geïntroduceerd. Ook Arriva adopteert in deze regio de naam Blauwnet zodat reizigers met nog maar één OV-chippaaltje te maken krijgen wanneer zij reizen met de regionale vervoerders.
Sommige reizigers gaan er juist flink op achteruit in de nieuwe dienstregeling. Dit heeft vooral te maken met de tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven: het spoor is zo druk bezet dat de puzzel niet altijd past. Dit merken vooral sprinterreizigers van Breukelen naar Amsterdam, die straks bijna met een halfuurdienst te maken krijgen omdat de vier sprinters zo scheef over het uur verdeeld worden dat de wachttijd kan oplopen tot maar liefst 26 minuten. Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal staan voortaan 6 minuten stil op Amsterdam Bijlmer ArenA om ingehaald te worden door een intercity. Op momenten dat de ICE naar Duitsland rijdt, wordt de wachttijd zelfs 12 minuten. Ook Sprinter-reizigers tussen Apeldoorn, Almelo en Enschede merken drukte op het spoor: zij moeten op werkdagen tijdens spitsuren in Almelo één keer per uur 13 minuten wachten voordat de trein weer kan doorrijden richting Enschede. Een andere verslechtering is de overstap in Tiel tussen NS en Arriva: deze wordt met circa 20 minuten fors langer.
Geen opmerkingen: