Zondag start NS-dienstregeling 2018
Vanaf zondag verandert de dienstregeling voor de 1,2 miljoen dagelijkse treinreizigers. Die dag gaat de dienstregeling 2018 in, net zoals ieder jaar gelijktijdig met andere OV-bedrijven in binnen- en buitenland. In tegenstelling tot vorig jaar blijft veel hetzelfde. Wel gaan er in totaal per werkdag zo’n 130 treinen extra rijden: ongeveer 80 Sprinters en 50 Intercity’s. Belangrijkste verandering: de tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven gaat vanaf zondag elke dag rijden, waardoor reizigers op dit traject minder lang hoeven te wachten en vaker een zitplaats hebben. Wat verandert er nog meer?
Niet alleen de dienstregeling wijzigt. Vanaf 10 december wordt de intercity direct buiten de spits tijdelijk toeslagvrij. Ook neemt NS afscheid van de lijnen Kampen – Zwolle – Enschede, waar collega-vervoerder Keolis gaat rijden. Het automatische omroepbericht verandert vanaf zondag stapsgewijs van “Dames en heren” in “Beste reizigers”. Eerst op de stations, daarna ook in steeds meer treinen.
Reizigers met een fysieke beperking kunnen straks van de eerste tot de laatste trein assistentie krijgen bij het in- en uitstappen. Nu nog is dat van 7.00 uur tot 22.00 uur. Ook breidt de assistentieverlening uit met vijf stations: Op Beilen, Horst Sevenum Krabbendijke, Rheden én Soest Zuid kan een reiziger met een fysieke beperking ook assistentie aanvragen
Reizigers kunnen zeven dagen per week, elke tien minuten met een Intercity reizen tussen de steden Amsterdam – Utrecht – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven. Sinds begin september werd deze verbinding 14 woensdagen getest. Van de 144 geplande Intercity’s per dag reden er gemiddeld 142. Het percentage treinen dat op tijd reed was hoger dan gemiddeld. 93 procent van de reizigers was positief over de test, zo bleek uit klantonderzoek. Met die resultaten kan NS met vertrouwen de nieuwe dienstregeling starten. Toch waken we voor teveel optimisme. Vanaf zondag gaat het er echt om, want dan rijdt de tienminutentrein immers zeven dagen per week. Daarmee wordt de operatie zeven keer zo groot. Dat vraagt nòg meer aandacht van nòg meer mensen.
Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling opent het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk. Dit station ligt tussen Alphen aan de Rijn en Gouda, een provinciale concessie waar NS onder de vlag van R-net treinen rijdt. In 2018 opent op dit traject ook station Waddinxveen Triangel.
Rond ’s-Hertogenbosch zijn de meeste aanpassingen. Dat is nodig om de tienminutentrein mogelijk te maken en om de reistijd per Sprinter te verkorten. Zo creëren we meer rechtstreekse Sprinterverbindingen, bijvoorbeeld tussen Dordrecht en Arnhem en in de spits tussen Oss en Deurne. De reistijd van de Sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch wordt korter.
Reizigers kunnen de reisplanner of de NS app raadplegen om te kijken wat op hun traject en aan hun reis wijzigt. Voor uitgebreide vragen over de dienstregeling kun je ook terecht op het Serviceforum. Wil je meer weten over de nieuwe dienstregeling, kijk dan op ns.nl/dienstregeling2018
Reizigers met een fysieke beperking kunnen straks van de eerste tot de laatste trein assistentie krijgen bij het in- en uitstappen. Nu nog is dat van 7.00 uur tot 22.00 uur. Ook breidt de assistentieverlening uit met vijf stations: Op Beilen, Horst Sevenum Krabbendijke, Rheden én Soest Zuid kan een reiziger met een fysieke beperking ook assistentie aanvragen
Reizigers kunnen zeven dagen per week, elke tien minuten met een Intercity reizen tussen de steden Amsterdam – Utrecht – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven. Sinds begin september werd deze verbinding 14 woensdagen getest. Van de 144 geplande Intercity’s per dag reden er gemiddeld 142. Het percentage treinen dat op tijd reed was hoger dan gemiddeld. 93 procent van de reizigers was positief over de test, zo bleek uit klantonderzoek. Met die resultaten kan NS met vertrouwen de nieuwe dienstregeling starten. Toch waken we voor teveel optimisme. Vanaf zondag gaat het er echt om, want dan rijdt de tienminutentrein immers zeven dagen per week. Daarmee wordt de operatie zeven keer zo groot. Dat vraagt nòg meer aandacht van nòg meer mensen.
Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling opent het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk. Dit station ligt tussen Alphen aan de Rijn en Gouda, een provinciale concessie waar NS onder de vlag van R-net treinen rijdt. In 2018 opent op dit traject ook station Waddinxveen Triangel.
Rond ’s-Hertogenbosch zijn de meeste aanpassingen. Dat is nodig om de tienminutentrein mogelijk te maken en om de reistijd per Sprinter te verkorten. Zo creëren we meer rechtstreekse Sprinterverbindingen, bijvoorbeeld tussen Dordrecht en Arnhem en in de spits tussen Oss en Deurne. De reistijd van de Sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch wordt korter.
Reizigers kunnen de reisplanner of de NS app raadplegen om te kijken wat op hun traject en aan hun reis wijzigt. Voor uitgebreide vragen over de dienstregeling kun je ook terecht op het Serviceforum. Wil je meer weten over de nieuwe dienstregeling, kijk dan op ns.nl/dienstregeling2018
Geen opmerkingen: