Drie nieuwe OV-verbindingen houden oostflank van Amsterdam bereikbaar
Het aantal woningen aan de oostflank van Amsterdam (Centrumeiland, Strandeiland en Zeeburgereiland (Sluisbuurt)) groeit snel: van ca 10.000 nu naar ca 30.000 rond 2037. Om deze eilanden bereikbaar te houden, zijn maatregelen voor zowel OV als auto en fiets noodzakelijk.
Daarom komen er drie nieuwe verbindingen:
Lijn 26 wordt verlengd en krijgt meer capaciteit. Er komt een extra tram- of busverbinding over een nieuw te bouwen Amsterdamsebrug. En er komen twee aanvullende busverbindingen aan de oostkant van IJburg.
Deze maatregelen zijn bedoeld om de (nieuwe) eilandbewoners goede verbindingen te bieden, niet alleen naar CS, maar ook naar de Indische buurt en verder de stad in, naar het zuidoosten van de stad en naar station Weesp.
Dit OV-programma kost veel geld, minimaal 330 miljoen euro. De gemeente heeft al 175 miljoen apart gezet. Hier zal nog geld bij moeten vanuit de Vervoerregio en het Rijk.
Behalve naar het OV, kijken we ook naar maatregelen voor de auto. Er wordt onder meer onderzoek gedaan naar een ongelijkvloerse kruising IJburglaan / Zuiderzeeweg, een verbeterde aansluiting met de A10 en aanpassingen om de doorstroming op IJburg te verbeteren.
De belangrijkste OV-verbinding van en naar IJburg is tramlijn 26, de IJtram. De eerste fase van de verlenging van de IJtram naar Centrumeiland en Strandeiland is klaar in 2023. De tweede fase van de verlenging zal naar verwachting in 2028 klaar zijn.
Naast de verlenging van tramlijn 26 voeren de gemeente en GVB al op kortere termijn verbeteringen door. Vanaf 22 juli 2018 rijden in de ochtend- én avondspits 15 trams per uur en vanaf begin 2020 rijdt GVB met gekoppelde trams. Dat betekent een verdubbeling van de capaciteit.
Er is een extra verbinding nodig die IJburg en Zeeburgereiland via de Amsterdamsebrug verbindt met de oostelijke binnenring (tram) of met de stations Muiderpoort en Amstel (bus). Een directe oostelijke verbinding zal de IJtram ontlasten en het OV-netwerk van en naar de Oostflank verbeteren. De bestaande Amsterdamsebrug is niet breed genoeg voor een vrije busbaan en niet sterk genoeg voor een tramlijn en zal dus opnieuw gebouwd moeten worden. Een besluit over de keuze voor tram of bus verwachten we na de zomer.
Er komen twee aanvullende busverbindingen vanaf de oostelijke zijde van IJburg richting Bijlmer ArenA en richting Weesp. Daardoor krijgt de oostflank van de stad een betere aansluiting op deze twee treinstations
Daarom komen er drie nieuwe verbindingen:
Lijn 26 wordt verlengd en krijgt meer capaciteit. Er komt een extra tram- of busverbinding over een nieuw te bouwen Amsterdamsebrug. En er komen twee aanvullende busverbindingen aan de oostkant van IJburg.
Deze maatregelen zijn bedoeld om de (nieuwe) eilandbewoners goede verbindingen te bieden, niet alleen naar CS, maar ook naar de Indische buurt en verder de stad in, naar het zuidoosten van de stad en naar station Weesp.
Dit OV-programma kost veel geld, minimaal 330 miljoen euro. De gemeente heeft al 175 miljoen apart gezet. Hier zal nog geld bij moeten vanuit de Vervoerregio en het Rijk.
Behalve naar het OV, kijken we ook naar maatregelen voor de auto. Er wordt onder meer onderzoek gedaan naar een ongelijkvloerse kruising IJburglaan / Zuiderzeeweg, een verbeterde aansluiting met de A10 en aanpassingen om de doorstroming op IJburg te verbeteren.
De belangrijkste OV-verbinding van en naar IJburg is tramlijn 26, de IJtram. De eerste fase van de verlenging van de IJtram naar Centrumeiland en Strandeiland is klaar in 2023. De tweede fase van de verlenging zal naar verwachting in 2028 klaar zijn.
Naast de verlenging van tramlijn 26 voeren de gemeente en GVB al op kortere termijn verbeteringen door. Vanaf 22 juli 2018 rijden in de ochtend- én avondspits 15 trams per uur en vanaf begin 2020 rijdt GVB met gekoppelde trams. Dat betekent een verdubbeling van de capaciteit.
Er is een extra verbinding nodig die IJburg en Zeeburgereiland via de Amsterdamsebrug verbindt met de oostelijke binnenring (tram) of met de stations Muiderpoort en Amstel (bus). Een directe oostelijke verbinding zal de IJtram ontlasten en het OV-netwerk van en naar de Oostflank verbeteren. De bestaande Amsterdamsebrug is niet breed genoeg voor een vrije busbaan en niet sterk genoeg voor een tramlijn en zal dus opnieuw gebouwd moeten worden. Een besluit over de keuze voor tram of bus verwachten we na de zomer.
Er komen twee aanvullende busverbindingen vanaf de oostelijke zijde van IJburg richting Bijlmer ArenA en richting Weesp. Daardoor krijgt de oostflank van de stad een betere aansluiting op deze twee treinstations
Geen opmerkingen: