Treinen worden steeds stiller
In samenwerking met vervoerders heeft ProRail de geluidsoverlast van spoorgoederentreinen in tien jaar tijd drastisch kunnen terugdringen. Een brief aan de Tweede Kamer over geluidshinder langs wegen en spoor bevestigt dat beeld.
Hoewel er steeds meer treinen door Nederland rijden, is het geluid langs het spoor op veel plaatsen afgenomen of gelijk gebleven. Dat komt door stiller wordend materieel. Reizigerstreinen maken al wat langer gebruik van de nieuwe technieken. Met inzet van ProRail maken ook moderne goederentreinen veel minder herrie dan vroeger.
Volgens gegevens van ProRail is de helft van de goederentreinen inmiddels even stil als moderne reizigerstreinen. Dat komt doordat de wielen van goederentreinen glad blijven als ze met een ander type remblokken geremd worden in plaats van met de ouderwetse gietijzeren exemplaren. Gladde wielen op gladde sporen leiden tot minder herrie. Al sinds 2005 moeten nieuwe goederenwagens volgens Europese geluidseisen, zijn uitgerust met deze alternatieve remblokken. Sinds 2008 geeft ProRail bovendien korting op de gebruiksvergoeding (een soort wegenbelasting) als goederenwagens met de nieuwe remblokken worden uitgerust.
ProRail faciliteert innovaties die treinen en sporen steeds weer stiller maken. Ook werken wij voortdurend aan stimuleringsmaatregelen om vervoerders over te halen stillere treinen aan te schaffen. Terugdringen van geluid en trillingen is van groot belang, aangezien het Nederlandse spoorwegnet steeds intensiever wordt bereden door reizigers- en goederentreinen. Op de A2-corridor tussen Alkmaar en Eindhoven rijden inmiddels elke 10 minuten intercity’s en ook het spoorgoederenvervoer blijft groeien. Uit Spoor in cijfers, een jaarlijkse publicatie van RailCargo (de belangenbehartiger voor de spoorgoederensector) blijkt dat het goederenvervoer per spoor in 2016 met 2,3 procent is gegroeid tot ruim 37 miljoen ton. En met de strijd tegen CO2-emissie is de verwachting dat die groei op de lange termijn doorzet, ondanks een dipje vorig jaar als gevolg van geneurtenissen in het buitenland. Dit omdat vervoer van de steeds voller rakende weg op het veilige en milieuvriendelijkere spoor zal komen.
Minder geluid is nog altijd geen garantie dat omwonenden van het spoor geen hinder ondervinden, dus we blijven nadenken over nieuwe maatregelen. Zo zijn we inmiddels ook hard aan de slag om de resterende, lawaaierige goederentreinen stiller te krijgen. Daarnaast voert ProRail de komende jaren het omvangrijke Meerjarenprogramma Geluid in opdracht van het Rijk uit. Daar waar nodig worden geluidschermen langs het spoor geplaatst, raildempers aan de sporen bevestigd en de geluidisolatie van de gevels van woningen langs het spoor verbeterd.
Hoewel er steeds meer treinen door Nederland rijden, is het geluid langs het spoor op veel plaatsen afgenomen of gelijk gebleven. Dat komt door stiller wordend materieel. Reizigerstreinen maken al wat langer gebruik van de nieuwe technieken. Met inzet van ProRail maken ook moderne goederentreinen veel minder herrie dan vroeger.
Volgens gegevens van ProRail is de helft van de goederentreinen inmiddels even stil als moderne reizigerstreinen. Dat komt doordat de wielen van goederentreinen glad blijven als ze met een ander type remblokken geremd worden in plaats van met de ouderwetse gietijzeren exemplaren. Gladde wielen op gladde sporen leiden tot minder herrie. Al sinds 2005 moeten nieuwe goederenwagens volgens Europese geluidseisen, zijn uitgerust met deze alternatieve remblokken. Sinds 2008 geeft ProRail bovendien korting op de gebruiksvergoeding (een soort wegenbelasting) als goederenwagens met de nieuwe remblokken worden uitgerust.
ProRail faciliteert innovaties die treinen en sporen steeds weer stiller maken. Ook werken wij voortdurend aan stimuleringsmaatregelen om vervoerders over te halen stillere treinen aan te schaffen. Terugdringen van geluid en trillingen is van groot belang, aangezien het Nederlandse spoorwegnet steeds intensiever wordt bereden door reizigers- en goederentreinen. Op de A2-corridor tussen Alkmaar en Eindhoven rijden inmiddels elke 10 minuten intercity’s en ook het spoorgoederenvervoer blijft groeien. Uit Spoor in cijfers, een jaarlijkse publicatie van RailCargo (de belangenbehartiger voor de spoorgoederensector) blijkt dat het goederenvervoer per spoor in 2016 met 2,3 procent is gegroeid tot ruim 37 miljoen ton. En met de strijd tegen CO2-emissie is de verwachting dat die groei op de lange termijn doorzet, ondanks een dipje vorig jaar als gevolg van geneurtenissen in het buitenland. Dit omdat vervoer van de steeds voller rakende weg op het veilige en milieuvriendelijkere spoor zal komen.
Minder geluid is nog altijd geen garantie dat omwonenden van het spoor geen hinder ondervinden, dus we blijven nadenken over nieuwe maatregelen. Zo zijn we inmiddels ook hard aan de slag om de resterende, lawaaierige goederentreinen stiller te krijgen. Daarnaast voert ProRail de komende jaren het omvangrijke Meerjarenprogramma Geluid in opdracht van het Rijk uit. Daar waar nodig worden geluidschermen langs het spoor geplaatst, raildempers aan de sporen bevestigd en de geluidisolatie van de gevels van woningen langs het spoor verbeterd.
Geen opmerkingen: