Eerste doorkijkje dienstregeling 2019
Het jaar is nog maar net gestart, maar achter de schermen werkt NS al aan de dienstregeling 2019. Voor 98 procent van de reizigers verandert de treinreis niet of nauwelijks, zo blijkt uit de plannen. Goed nieuws is er vooral voor de reizigers op het traject tussen Utrecht, Gouda, Zoetermeer en Den Haag. Daar verbetert de treinreis verder. Ook wil NS een vijfde Intercity per uur rijden over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam, waardoor tussen deze steden het aantal zitplaatsen met bijna 20 procent stijgt. Ook kijkt men naar de wens voor een derde dagelijkse trein naar Londen. NS heeft de voorstellen opgenomen in de adviesaanvraag aan de reizigersorganisaties, verenigd in LOCOV en aan regionale overheden.
Met de snellere Intercity Brussel over de hogesnelheidslijn, komt er – naast de vier Intercity direct-treinen - een extra, vijfde snelle intercity bij tussen Amsterdam en Rotterdam (exclusief Eurostar en Thalys). Op 9 april start naar verwachting de snelle Intercity Brussel over de hogesnelheidslijn via Breda. Deze rijdt echter eerst nog in plaats van de Intercity direct, waarna deze doorrijdt naar Brussel. Straks komt deze trein dus bovenóp de Intercity direct. Veel binnenlandse reizigers maken naar verwachting gebruik van deze trein. Daarmee kan NS bijna 20% meer zitplaatsen bieden op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam.
Door de opening van station Lansingerland-Zoetermeer en de uitbreiding van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal van twee naar vier sporen, kan men de dienstregeling voor reizigers tussen Utrecht, Gouda, Zoetermeer en Den Haag verder verbeteren.
Op het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer stopt straks vier keer per uur de Sprinter tussen Den Haag en Gouda. Deze krijgt een goede aansluiting op RandstadRail en op de verschillende buslijnen;
De reistijd met de Sprinter tussen Gouda en Utrecht Centraal wordt met 8 tot 9 minuten verkort. Ook biedt NS voor deze Sprinter op station Gouda betere overstapmogelijkheden.
De Intercity’s tussen Gouda en Utrecht Centraal gaan we beter over het uur spreiden. We rijden op werkdagen tussen Gouda en Utrecht Centraal acht Intercity’s per uur. Nu rijden er nog 2 Intercity’s achter elkaar, waarna je weer een kwartier moet wachten. Straks duurt het nooit langer dan 10 minuten voordat de volgende Intercity vertrekt.
NS is in gesprek met Eurostar om in 2019 het aantal dagelijkse ritten naar Londen uit te breiden van twee naar drie per richting. Nu nog is voorzien om nog dit jaar te starten met twee treinen naar Londen. Deze derde, extra trein zou dan specifiek gericht zijn op een snelle reis naar Londen. Reizigers in deze trein richting Londen kunnen dan niet uitstappen op Rotterdam Centraal en Brussel Zuid, maar hier wel instappen. Daardoor kunnen de beveiligingsmaatregelen in Brussel sneller worden uitgevoerd en duurt de stop in Brussel korter.
Met de snellere Intercity Brussel over de hogesnelheidslijn, komt er – naast de vier Intercity direct-treinen - een extra, vijfde snelle intercity bij tussen Amsterdam en Rotterdam (exclusief Eurostar en Thalys). Op 9 april start naar verwachting de snelle Intercity Brussel over de hogesnelheidslijn via Breda. Deze rijdt echter eerst nog in plaats van de Intercity direct, waarna deze doorrijdt naar Brussel. Straks komt deze trein dus bovenóp de Intercity direct. Veel binnenlandse reizigers maken naar verwachting gebruik van deze trein. Daarmee kan NS bijna 20% meer zitplaatsen bieden op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam.
Door de opening van station Lansingerland-Zoetermeer en de uitbreiding van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal van twee naar vier sporen, kan men de dienstregeling voor reizigers tussen Utrecht, Gouda, Zoetermeer en Den Haag verder verbeteren.
Op het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer stopt straks vier keer per uur de Sprinter tussen Den Haag en Gouda. Deze krijgt een goede aansluiting op RandstadRail en op de verschillende buslijnen;
De reistijd met de Sprinter tussen Gouda en Utrecht Centraal wordt met 8 tot 9 minuten verkort. Ook biedt NS voor deze Sprinter op station Gouda betere overstapmogelijkheden.
De Intercity’s tussen Gouda en Utrecht Centraal gaan we beter over het uur spreiden. We rijden op werkdagen tussen Gouda en Utrecht Centraal acht Intercity’s per uur. Nu rijden er nog 2 Intercity’s achter elkaar, waarna je weer een kwartier moet wachten. Straks duurt het nooit langer dan 10 minuten voordat de volgende Intercity vertrekt.
NS is in gesprek met Eurostar om in 2019 het aantal dagelijkse ritten naar Londen uit te breiden van twee naar drie per richting. Nu nog is voorzien om nog dit jaar te starten met twee treinen naar Londen. Deze derde, extra trein zou dan specifiek gericht zijn op een snelle reis naar Londen. Reizigers in deze trein richting Londen kunnen dan niet uitstappen op Rotterdam Centraal en Brussel Zuid, maar hier wel instappen. Daardoor kunnen de beveiligingsmaatregelen in Brussel sneller worden uitgevoerd en duurt de stop in Brussel korter.
Geen opmerkingen: