Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt ruim 300 miljoen euro uit om het spoor op het traject Den Haag - Rotterdam geschikt te maken voor het rijden met acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting.
Hierdoor kunnen reizigers op dit traject straks elke 5 minuten een trein nemen. De intensievere benutting van het spoor is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Per dienstregeling 2025 kunnen de extra treinen gaan rijden.
De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Nu de spoortunnel in Delft af is, kan de capaciteit op het spoor flink worden vergroot. Dit is goed nieuws voor alle reizigers tussen Den Haag en Rotterdam, die met het hoge aantal treinen dat straks op dit traject kan rijden een haast metro-achtige verbinding krijgen. Naast uitbreiding van het spoor, worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.
De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt worden voor intensievere benutting door treinen die vaker per uur gaan rijden.
Hierdoor kunnen reizigers op dit traject straks elke 5 minuten een trein nemen. De intensievere benutting van het spoor is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Per dienstregeling 2025 kunnen de extra treinen gaan rijden.
De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Nu de spoortunnel in Delft af is, kan de capaciteit op het spoor flink worden vergroot. Dit is goed nieuws voor alle reizigers tussen Den Haag en Rotterdam, die met het hoge aantal treinen dat straks op dit traject kan rijden een haast metro-achtige verbinding krijgen. Naast uitbreiding van het spoor, worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.
De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt worden voor intensievere benutting door treinen die vaker per uur gaan rijden.
Geen opmerkingen: