ACM ziet knelpunten bij ontwikkeling Mobility as a Service
Mobility as a Service (MaaS), diensten die het mogelijk maken voor reizigers om een reis van deur tot deur te plannen, boeken en betalen, is nog volop in ontwikkeling, zo blijkt uit een marktstudie van de ACM. Verschillende partijen in de markt weten elkaar steeds beter weten te vinden, maar er zijn nog veel knelpunten zijn.
De verwachting is dat MaaS door het stimuleren van openbaar vervoer een belangrijke bijdrage zal leveren aan duurzaamheidsdoelstellingen en het tegengaan van het fileprobleem.
De toezichthouder vindt het van belang dat in deze opkomende markt ruimte is voor innovatie en dat verschillende aanbieders de kans krijgen om nieuwe onderscheidende diensten te ontwikkelen. Toegang tot elkaars diensten in een online-platform is één van de belangrijkste voorwaarden voor het goed functioneren van de digitale economie.
Als knelpunten noemt de toezichthouder het feit dat een aantal OV-bedrijven het voor MaaS-aanbieders alleen mogelijk is om uur- en dagkaarten in te kopen. De tarieven voor deze kaartjes liggen beduidend hoger dan de reguliere OV-chipkaarttarieven. Als het reizen met openbaar vervoer via MaaS duurder is dan met de OV-chipkaart, dan maakt dit MaaS-diensten veel minder aantrekkelijk voor reizigers.
In de huidige situatie biedt een deel van de OV-bedrijven geen, of een beperkte vergoeding aan voor de wederverkoop van OV-producten. Dit maakt OV-reizen via een MaaS-app duurder en daarmee minder aantrekkelijk. Verschillende MaaS-aanbieders stellen bovendien dat zij geen verdienmodel hebben als zij geen vergoeding krijgen van OV-bedrijven voor de doorverkoop van OV-diensten.
De verwachting is dat MaaS door het stimuleren van openbaar vervoer een belangrijke bijdrage zal leveren aan duurzaamheidsdoelstellingen en het tegengaan van het fileprobleem.
De toezichthouder vindt het van belang dat in deze opkomende markt ruimte is voor innovatie en dat verschillende aanbieders de kans krijgen om nieuwe onderscheidende diensten te ontwikkelen. Toegang tot elkaars diensten in een online-platform is één van de belangrijkste voorwaarden voor het goed functioneren van de digitale economie.
Als knelpunten noemt de toezichthouder het feit dat een aantal OV-bedrijven het voor MaaS-aanbieders alleen mogelijk is om uur- en dagkaarten in te kopen. De tarieven voor deze kaartjes liggen beduidend hoger dan de reguliere OV-chipkaarttarieven. Als het reizen met openbaar vervoer via MaaS duurder is dan met de OV-chipkaart, dan maakt dit MaaS-diensten veel minder aantrekkelijk voor reizigers.
In de huidige situatie biedt een deel van de OV-bedrijven geen, of een beperkte vergoeding aan voor de wederverkoop van OV-producten. Dit maakt OV-reizen via een MaaS-app duurder en daarmee minder aantrekkelijk. Verschillende MaaS-aanbieders stellen bovendien dat zij geen verdienmodel hebben als zij geen vergoeding krijgen van OV-bedrijven voor de doorverkoop van OV-diensten.
Geen opmerkingen: