Busverbindingen onderzocht tussen Amsterdam-Zaanstad en Amsterdam-Purmerend
De Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland en de gemeenten Zaanstad, Purmerend en Amsterdam hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar waar en wanneer het maximum aantal reizigers wordt bereikt op de busverbindingen tussen Amsterdam-Zaanstad en Amsterdam-Purmerend.
De regio Amsterdam staat voor een enorme woningbouwopgave. Tussen nu en 2040 staan 250.000 nieuwe woningen gepland. Hiermee neemt deze regio 25 procent van de landelijke woningbouwopgave tot 2040 voor haar rekening. De woningbouw zorgt voor toenemende inwoneraantallen. Hierdoor maken in de toekomst meer reizigers gebruik van het openbaar vervoer waardoor de druk op het openbaar vervoer toeneemt.
Het huidige busnetwerk tussen Amsterdam-Zaanstad en Amsterdam-Purmerend functioneert goed. Het busvervoer voldoet aan de vraag en reizigers beoordelen deze busverbindingen bovengemiddeld goed in vergelijking met het landelijk gemiddelde.
Tussen Amsterdam en Zaanstad (de Zaan IJ-corridor) wordt tussen 2026 en 2028 het maximaal aantal reizigers verwacht dat gebruik kan maken van de busverbindingen en is een alternatief nodig waardoor meer mensen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Denk daarbij bijvoorbeeld aan tram, metro of een innovatieve vorm van busvervoer.
De regio Amsterdam staat voor een enorme woningbouwopgave. Tussen nu en 2040 staan 250.000 nieuwe woningen gepland. Hiermee neemt deze regio 25 procent van de landelijke woningbouwopgave tot 2040 voor haar rekening. De woningbouw zorgt voor toenemende inwoneraantallen. Hierdoor maken in de toekomst meer reizigers gebruik van het openbaar vervoer waardoor de druk op het openbaar vervoer toeneemt.
Het huidige busnetwerk tussen Amsterdam-Zaanstad en Amsterdam-Purmerend functioneert goed. Het busvervoer voldoet aan de vraag en reizigers beoordelen deze busverbindingen bovengemiddeld goed in vergelijking met het landelijk gemiddelde.
Tussen Amsterdam en Zaanstad (de Zaan IJ-corridor) wordt tussen 2026 en 2028 het maximaal aantal reizigers verwacht dat gebruik kan maken van de busverbindingen en is een alternatief nodig waardoor meer mensen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Denk daarbij bijvoorbeeld aan tram, metro of een innovatieve vorm van busvervoer.
Geen opmerkingen: