Werken aan meer treinen in de spits tussen Leiden en Utrecht
Wie tussen Leiden en Utrecht reist, kan vanaf eind dit jaar in en rond de spits vaker de trein pakken.
ProRail gaat samen met aannemer VolkerRail in Bodegraven-Reeuwijk en Alphen aan den Rijn aan de slag om dit mogelijk te maken. Op 11 februari gunde ProRail deze klus aan VolkerRail.
Het is een langgekoesterde wens van veel partijen: meer treinen tussen Leiden en Utrecht. Hoewel er nu minder met de trein wordt gereisd dan normaal, is de verwachting dat het aantal reizigers de komende jaren groeit. Met de twee extra Sprinters in en rond de spits (van circa 6.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur) wordt de trein voor veel mensen aantrekkelijker.
De bestaande Intercity Leiden – Utrecht blijft een Intercitydienst, maar zal door Sprinters worden gereden. Die zijn minder belastend voor de spoorbaan, die op slappe veenbodem ligt. Ook kunnen Sprinters sneller optrekken en afremmen. Hierdoor zijn er minder aanpassingen nodig aan het spoor. Een extra voordeel is dat de instap van Sprinters even hoog is als het perron en ze rolstoelvriendelijke toiletten hebben. Dat maakt de Sprinters beter toegankelijk voor reizigers met een beperking.
ProRail gaat samen met aannemer VolkerRail in Bodegraven-Reeuwijk en Alphen aan den Rijn aan de slag om dit mogelijk te maken. Op 11 februari gunde ProRail deze klus aan VolkerRail.
Het is een langgekoesterde wens van veel partijen: meer treinen tussen Leiden en Utrecht. Hoewel er nu minder met de trein wordt gereisd dan normaal, is de verwachting dat het aantal reizigers de komende jaren groeit. Met de twee extra Sprinters in en rond de spits (van circa 6.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur) wordt de trein voor veel mensen aantrekkelijker.
De bestaande Intercity Leiden – Utrecht blijft een Intercitydienst, maar zal door Sprinters worden gereden. Die zijn minder belastend voor de spoorbaan, die op slappe veenbodem ligt. Ook kunnen Sprinters sneller optrekken en afremmen. Hierdoor zijn er minder aanpassingen nodig aan het spoor. Een extra voordeel is dat de instap van Sprinters even hoog is als het perron en ze rolstoelvriendelijke toiletten hebben. Dat maakt de Sprinters beter toegankelijk voor reizigers met een beperking.
Geen opmerkingen: