College Breda verheugd over NS-plan voor snelle treinverbinding
Het college van burgemeester en wethouders van Breda is verheugd over het
alternatieve plan van de NS voor de
Fyra hogesnelheidstreinen. In het nieuwe plan komen NS en staatssecretaris Mansveld eerdere
afspraken met Breda na en wordt het belang van Breda als knooppunt stevig
onderkend.
In eerdere plannen was er sprake van één trein naar Antwerpen per twee uur, in het nieuwe plan krijgt Breda een uursverbinding naar Antwerpen, Brussel en Brussels Airport. Ook komt er een snelle treinverbinding met Den Haag. Treinreizigers uit de richting Eindhoven krijgen in Breda een comfortabele overstap op de snelle treinverbinding met België. Dit alternatief voor de Fyra komt er in 2017.
Wethouder Selçuk Akinci van Mobiliteit is blij met het plan: “Die snelle trein naar het zuiden gaat er komen, dat is de afgelopen maanden onze boodschap geweest. En daar is door NS en staatssecretaris Mansveld goed naar geluisterd. Die trein komt er niet alleen, hij rijdt vaker en hij rijdt verder door, naar Brussel en Brussels Airport. En als het aan ons ligt op termijn ook naar de Europese wijk. Door de rechtstreekse verbinding over de HSL en de inzet van nieuw materieel wordt de reistijd naar Den Haag straks ook een kwartier korter. Tel daar de al bestaande HiSpeed-verbinding naar Amsterdam bij op en we kunnen met recht zeggen dat Breda per spoor superbereikbaar is. En straks allemaal zonder vervelende toeslagen en onhandige reserveringen. Goed, het duurt nog even en ons geduld wordt nog behoorlijk op de proef gesteld, maar het eindresultaat stemt tevreden. Dus geen getreuzel meer, maar zorgen dat deze trein uiterlijk 2017 ook echt op de rails staat!”
Wethouder Alfred Arbouw van Ruimtelijke Ontwikkeling is blij dat er duidelijkheid komt voor de investeerders in het gebied: “De HSL-verbinding van en naar Antwerpen en Brussel betekent dat Breda nu rechtstreeks is aangesloten op het Europese net van hogesnelheidstreinen. Dat doet recht aan het nieuwe station Breda, een van de zes Nieuwe Sleutelprojecten. Publieke en private partijen, waaronder de gemeente, hebben al € 400 miljoen geïnvesteerd in het stationsgebied van Breda. Nu er duidelijkheid is gekomen over de dienstregeling, kunnen we de strategische ligging van onze stad in de Europese regio en als westelijke poort van BrabantStad verder onderbouwen. Zeker omdat NMBS de trein ook laat stoppen bij Brussels Airport. Ik zie ook kansen om de verbinding met Eindhoven uit te breiden tot een internationale trein van Breda naar Duitsland.”
In eerdere plannen was er sprake van één trein naar Antwerpen per twee uur, in het nieuwe plan krijgt Breda een uursverbinding naar Antwerpen, Brussel en Brussels Airport. Ook komt er een snelle treinverbinding met Den Haag. Treinreizigers uit de richting Eindhoven krijgen in Breda een comfortabele overstap op de snelle treinverbinding met België. Dit alternatief voor de Fyra komt er in 2017.
Wethouder Selçuk Akinci van Mobiliteit is blij met het plan: “Die snelle trein naar het zuiden gaat er komen, dat is de afgelopen maanden onze boodschap geweest. En daar is door NS en staatssecretaris Mansveld goed naar geluisterd. Die trein komt er niet alleen, hij rijdt vaker en hij rijdt verder door, naar Brussel en Brussels Airport. En als het aan ons ligt op termijn ook naar de Europese wijk. Door de rechtstreekse verbinding over de HSL en de inzet van nieuw materieel wordt de reistijd naar Den Haag straks ook een kwartier korter. Tel daar de al bestaande HiSpeed-verbinding naar Amsterdam bij op en we kunnen met recht zeggen dat Breda per spoor superbereikbaar is. En straks allemaal zonder vervelende toeslagen en onhandige reserveringen. Goed, het duurt nog even en ons geduld wordt nog behoorlijk op de proef gesteld, maar het eindresultaat stemt tevreden. Dus geen getreuzel meer, maar zorgen dat deze trein uiterlijk 2017 ook echt op de rails staat!”
Wethouder Alfred Arbouw van Ruimtelijke Ontwikkeling is blij dat er duidelijkheid komt voor de investeerders in het gebied: “De HSL-verbinding van en naar Antwerpen en Brussel betekent dat Breda nu rechtstreeks is aangesloten op het Europese net van hogesnelheidstreinen. Dat doet recht aan het nieuwe station Breda, een van de zes Nieuwe Sleutelprojecten. Publieke en private partijen, waaronder de gemeente, hebben al € 400 miljoen geïnvesteerd in het stationsgebied van Breda. Nu er duidelijkheid is gekomen over de dienstregeling, kunnen we de strategische ligging van onze stad in de Europese regio en als westelijke poort van BrabantStad verder onderbouwen. Zeker omdat NMBS de trein ook laat stoppen bij Brussels Airport. Ik zie ook kansen om de verbinding met Eindhoven uit te breiden tot een internationale trein van Breda naar Duitsland.”
Geen opmerkingen: