Historisch riool hindert bouw nieuw perron
Reizigers kunnen later dan gepland gebruik maken van het nieuwe perron van station Deventer. Tijdens de bouw werden de resten van een historisch riool gevonden. Archeologisch onderzoek en het verwijderen van het riool, zorgde voor extra bouwtijd. Reizigers kunnen wel gewoon van de trein gebruik maken via een tijdelijk perron.
Nu de impact van de archeologische werkzaamheden duidelijk is, heeft ProRail samen met aannemer Strukton een nieuwe planning gemaakt. Reizigers zouden oorspronkelijk begin december bij de start van de nieuwe dienstregeling van 2014, het nieuwe perron met nieuwe toegang kunnen gebruiken. Nu wordt dat waarschijnlijk april volgend jaar.
Bij het afgraven van de grond waar nieuwe damwanden voor het perron waren voorzien, stuitten de bouwers afgelopen zomer op metselwerk. Het bleek om de tot dan onbekend gebleven gewelven van een riool te gaan. Ze zijn naar schatting 130 jaar oud en afkomstig is van een oude stationsrestauratie. Gewoonweg laten zitten, was geen optie. De gemeente heeft de gewelven archeologisch laten onderzoeken. Bovendien kon de damwand niet door dit nog stevige metselwerk heen worden gedrukt. De gewelven moesten worden verwijderd. Momenteel worden nu de damwanden geplaatst en zijn de werkzaamheden weer in volle gang.
Bij station Deventer wordt een nieuw perron gebouwd, waar al enige tijd een tijdelijk perron in gebruik is. Er komt ook een nieuwe toegang vanuit de stationshal, inclusief lift. Bij het tijdelijke perron moesten reizigers buitenom en via trap of hellingbaan het perron bereiken. Ook wordt een monumentaal stations gebouw, Post T, gerenoveerd om dienst te doen als wachtruimte voor buschauffeurs.
Nu de impact van de archeologische werkzaamheden duidelijk is, heeft ProRail samen met aannemer Strukton een nieuwe planning gemaakt. Reizigers zouden oorspronkelijk begin december bij de start van de nieuwe dienstregeling van 2014, het nieuwe perron met nieuwe toegang kunnen gebruiken. Nu wordt dat waarschijnlijk april volgend jaar.
Bij het afgraven van de grond waar nieuwe damwanden voor het perron waren voorzien, stuitten de bouwers afgelopen zomer op metselwerk. Het bleek om de tot dan onbekend gebleven gewelven van een riool te gaan. Ze zijn naar schatting 130 jaar oud en afkomstig is van een oude stationsrestauratie. Gewoonweg laten zitten, was geen optie. De gemeente heeft de gewelven archeologisch laten onderzoeken. Bovendien kon de damwand niet door dit nog stevige metselwerk heen worden gedrukt. De gewelven moesten worden verwijderd. Momenteel worden nu de damwanden geplaatst en zijn de werkzaamheden weer in volle gang.
Bij station Deventer wordt een nieuw perron gebouwd, waar al enige tijd een tijdelijk perron in gebruik is. Er komt ook een nieuwe toegang vanuit de stationshal, inclusief lift. Bij het tijdelijke perron moesten reizigers buitenom en via trap of hellingbaan het perron bereiken. Ook wordt een monumentaal stations gebouw, Post T, gerenoveerd om dienst te doen als wachtruimte voor buschauffeurs.
Geen opmerkingen: