Fors meer klachten over volle treinen
Na een rustige zomerperiode hebben veel reizigers de afgelopen weken met overvolle treinen te maken gehad. In september registreerde Rover tot nu toe al bijna 700 klachten over volle treinen. Dit is het hoogste aantal sinds maart, toen het spoor nog te maken had met sneeuwval. Reizigers melden onder meer achterblijvers op het perron, mensen die onwel worden en vertragingen door de drukte bij het in- en uitstappen.
De klachten komen uit het hele land. NS bespaart structureel op materieelinzet, ook tijdens de traditioneel drukke septembermaand. Een bezuinigingsmaatregel die reizigers meer dan zat zijn. Maar volle treinen zijn niet enkel te wijten aan krappe materieelinzet. Het Nederlandse spoor wordt nog altijd vrijwel dagelijks geplaagd door storingen, de bijbehorende vertragingen zorgen al snel voor overvolle treinen.
De Flevolijn is nog steeds koploper binnen de meldingen. Sinds het verdwijnen van de IC-stop op Almere Buiten zijn sprinters vaak overvol in zowel richting Amsterdam als Schiphol. Daarnaast wordt traject Utrecht-Amersfoort (en verder door naar Deventer) vaak genoemd. De 4 IC’s per uur tussen Utrecht en Amersfoort zijn dan ook veelal korter dan de 6 IC’s die vorig jaar nog reden op dit traject. Andere veelgenoemde trajecten zijn onder meer Amsterdam-Zaandam-Alkmaar, Amersfoort-Den Haag, Amsterdam-Uitgeest en Roosendaal-Breda.
Rover is over de Flevolijn al enige maanden verwikkeld in een procedure bij de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en heeft hier recent een hoorzitting over bijgewoond. Daarnaast worden de drukste trajecten doorgegeven aan NS. Ook politici en decentrale overheden weten het meldpunt te vinden en vragen Rover met regelmatig naar meldingen. Rover roept de reiziger dan ook op volle treinen te blijven melden via www.volletreinen.nl.
De klachten komen uit het hele land. NS bespaart structureel op materieelinzet, ook tijdens de traditioneel drukke septembermaand. Een bezuinigingsmaatregel die reizigers meer dan zat zijn. Maar volle treinen zijn niet enkel te wijten aan krappe materieelinzet. Het Nederlandse spoor wordt nog altijd vrijwel dagelijks geplaagd door storingen, de bijbehorende vertragingen zorgen al snel voor overvolle treinen.
De Flevolijn is nog steeds koploper binnen de meldingen. Sinds het verdwijnen van de IC-stop op Almere Buiten zijn sprinters vaak overvol in zowel richting Amsterdam als Schiphol. Daarnaast wordt traject Utrecht-Amersfoort (en verder door naar Deventer) vaak genoemd. De 4 IC’s per uur tussen Utrecht en Amersfoort zijn dan ook veelal korter dan de 6 IC’s die vorig jaar nog reden op dit traject. Andere veelgenoemde trajecten zijn onder meer Amsterdam-Zaandam-Alkmaar, Amersfoort-Den Haag, Amsterdam-Uitgeest en Roosendaal-Breda.
Rover is over de Flevolijn al enige maanden verwikkeld in een procedure bij de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en heeft hier recent een hoorzitting over bijgewoond. Daarnaast worden de drukste trajecten doorgegeven aan NS. Ook politici en decentrale overheden weten het meldpunt te vinden en vragen Rover met regelmatig naar meldingen. Rover roept de reiziger dan ook op volle treinen te blijven melden via www.volletreinen.nl.
Geen opmerkingen: