Stoomparade door centrum Utrecht
Zaterdagavond 21 september om 18.00 uur vertrekt vanaf Het Spoorwegmuseum een stoomparade voor een tocht door de binnenstad van Utrecht. De deelnemende stoomvoertuigen maken op 21 en 22 september allemaal deel uit van het evenement Stoom! Alle voertuigen met wielen die zelfstandig op stoom kunnen rijden nemen zaterdagavond, na sluitingstijd van Het Spoorwegmuseum, deel aan de stoomparade. Zowel zaterdag als zondag zijn de bijzondere stoommachines van 10.00 tot 17.00 uur ook te zien in Het Spoorwegmuseum.
Op 20 september 1839, dit jaar exact 174 jaar geleden, trokken de stoomlocomotieven De Arend en De Snelheid de eerste trein in Nederland. Om dit feit te vieren organiseert Het Spoorwegmuseum jaarlijks het evenement Stoom! Op zaterdag 21 en zondag 22 september komt van alles op stoom in Het Spoorwegmuseum in Utrecht waaronder walsen, trekkers, een stoomfiets en zelfs een stoomauto. Natuurlijk wordt de Arend, een replica van de eerste Nederlandse stoomlocomotief, onder stoom gebracht. Het weekend vormt tevens de aftrap voor de viering van 175 jaar spoorwegen in 2014.
Zaterdag 21 september om 18.00 vertrekt de stoomparade vanaf het Maliebaanstation. De route gaat via de Maliesingel naar de Abstederbrug en via de Lange Nieuwstraat naar het Domplein. Vervolgens rijden de stoommachines via de Domstraat, Korte Jansstraat, Annastraat, Korte Minrebroederstraat, Ganzenmarkt, Schoutenstraat naar de Neude. Daarna gaat de stoomparade via de Lange Jansstraat, Janskerkhof, Nobelstraat, Lucasbolwerk en Maliesingel weer terug naar het Maliebaanstation. Naar verwachting zijn de stoommachines om 19.00 uur weer terug bij Het Spoorwegmuseum.
In Het Spoorwegmuseum zijn diverse stoommachines te bewonderen. Niet alleen stoomlocomotieven maar ook stoomwalsen, stoomtrekkers, een kraantractor en een fiets op stoom. Bijzonder is de Stanley Steamer, een Amerikaanse stoomauto uit 1919. Tussen 1898 en 1925 werden circa 12.000 van dergelijke auto’s gebouwd. De stoomketel onder de motorkap wordt gestookt met petroleum. Nadeel van de stoomauto is dat het een half uur duurt voordat de ketel warm genoeg is om te kunnen rijden, maar gelukkig hebben ze in Het Spoorwegmuseum alle tijd. Een ander topstuk van Stoom! is de Fowler Showman Roadloco. Deze stoommachines zorgden begin 20e eeuw voor de aandrijving van kermisattracties en trokken de kermiswagens door het land. Verder rijden er verschillende modelbanen op stoom, buiten trekt een stoomtreintje de Jumbo Express. De EduTRAINers van het museum demonstreren met een speciale stoomkar de werking van stoom. De replica van de Arend is de enige nog rijdende stoomlocomotief van Het Spoorwegmuseum. Zij zal tijdens Stoom! onder stoom worden gebracht.
Op 20 september 1839, dit jaar exact 174 jaar geleden, trokken de stoomlocomotieven De Arend en De Snelheid de eerste trein in Nederland. Om dit feit te vieren organiseert Het Spoorwegmuseum jaarlijks het evenement Stoom! Op zaterdag 21 en zondag 22 september komt van alles op stoom in Het Spoorwegmuseum in Utrecht waaronder walsen, trekkers, een stoomfiets en zelfs een stoomauto. Natuurlijk wordt de Arend, een replica van de eerste Nederlandse stoomlocomotief, onder stoom gebracht. Het weekend vormt tevens de aftrap voor de viering van 175 jaar spoorwegen in 2014.
Zaterdag 21 september om 18.00 vertrekt de stoomparade vanaf het Maliebaanstation. De route gaat via de Maliesingel naar de Abstederbrug en via de Lange Nieuwstraat naar het Domplein. Vervolgens rijden de stoommachines via de Domstraat, Korte Jansstraat, Annastraat, Korte Minrebroederstraat, Ganzenmarkt, Schoutenstraat naar de Neude. Daarna gaat de stoomparade via de Lange Jansstraat, Janskerkhof, Nobelstraat, Lucasbolwerk en Maliesingel weer terug naar het Maliebaanstation. Naar verwachting zijn de stoommachines om 19.00 uur weer terug bij Het Spoorwegmuseum.
In Het Spoorwegmuseum zijn diverse stoommachines te bewonderen. Niet alleen stoomlocomotieven maar ook stoomwalsen, stoomtrekkers, een kraantractor en een fiets op stoom. Bijzonder is de Stanley Steamer, een Amerikaanse stoomauto uit 1919. Tussen 1898 en 1925 werden circa 12.000 van dergelijke auto’s gebouwd. De stoomketel onder de motorkap wordt gestookt met petroleum. Nadeel van de stoomauto is dat het een half uur duurt voordat de ketel warm genoeg is om te kunnen rijden, maar gelukkig hebben ze in Het Spoorwegmuseum alle tijd. Een ander topstuk van Stoom! is de Fowler Showman Roadloco. Deze stoommachines zorgden begin 20e eeuw voor de aandrijving van kermisattracties en trokken de kermiswagens door het land. Verder rijden er verschillende modelbanen op stoom, buiten trekt een stoomtreintje de Jumbo Express. De EduTRAINers van het museum demonstreren met een speciale stoomkar de werking van stoom. De replica van de Arend is de enige nog rijdende stoomlocomotief van Het Spoorwegmuseum. Zij zal tijdens Stoom! onder stoom worden gebracht.
Geen opmerkingen: