Deventer toneel van vijf spoorvernieuwingen
Deventer vormt een weekend lang het toneel van grootschalige spoorvernieuwingen met zeker honderd spoorwerkers verspreid over vijf bouwlocaties. In een straal van 2,5 kilometer gaat ProRail er rond de klok werken aan het verbeteren van het comfort voor de reiziger, de betrouwbaarheid van het spoor en de bereikbaarheid van de stad.
ProRail combineert in overleg met vervoerders zo veel mogelijk werkzaamheden op het spoor in een keer. Dit om het aantal keren overlast voor reizigers te beperken. Voor reizigers betekent het dat er zaterdag en zondag geen doorgaande treinen rijden door Deventer. Vanuit Zwolle en Apeldoorn is Deventer wel per trein bereikbaar. Maar tussen Deventer en Wierden en Deventer en Zutphen rijden er geen treinen. NS zet bussen in. Kijk voor meer informatie op NS.nl en 9292.nl.
De bouw van de fietstunnel in het spoor bij de Rivierenwijk nadert het slot. Ter hoogte van de Douwelerwetering wordt een reeds voorgebouwde tunnelmoot ingeschoven. Sporen worden vanaf vrijdagnacht verwijderd, de spoorbaan wordt ontgraven en zaterdagavond wordt de spoormoot dan ingeschoven. Vervolgens wordt de baan weer teruggebouwd. Voor het publiek zijn op locatie op zaterdag tussen 14 en 16 uur medewerkers van gemeente en ProRail beschikbaar voor vragen.
De tweede locatie van werkzaamheden vormt het station Deventer, waar ProRail een nieuw zijperron bouwt. Daarvoor moeten aanpassingen worden gedaan aan de bovenleiding. Het nieuwe zijperron wordt uiteindelijk deels overdekt, zal via de centrale hal bereikbaar zijn en krijgt een lift. Ook worden er nieuwe water- en elektraleidingen aangelegd voor het middenperron.
Derde werkplek vormt het spoor nabij de Oude Bathmenseweg waar het spoor over een lengte van 140 meter wordt vernieuwd. Er komen nieuwe dwarsliggers, ballast en bevestigingsmiddelen. Het maakt de kans op storingen kleiner en vergroot zodoende de betrouwbaarheid van het spoorverkeer.
De vierde locatie is het spoorviaduct Henry Dunantlaan. Er worden geluidsschermen geplaatst. Het treinverkeer is er de afgelopen jaren gegroeid. De geluidsschermen brengen de geluidsoverlast terug onder de normen die hiervoor zijn gesteld. Daarvoor is het ook nodig kabels en leidingen te verleggen ter hoogte van het viaduct.
De omvangrijke werkzaamheden aan de onderdoordang onder het spoor, de Oostelijke verbinding van A1 Bedrijvenpark Deventer, vormen de vijfde locatie. Het spoor wordt er dit weekend weggehaald om de fundamenten te kunnen maken voor deze onderdoorgang. Er worden onder andere buispalen geheid, stalen damwanden ingetrild en vervolgens wordt het spoor teruggebouwd. Er werken naar schatting circa 40 mensen continu op deze locatie. In het voorjaar 2014 zal dan een voorgebouwd dek worden gelegd op de nu aan te brengen palen en damwanden.
ProRail zorgt voor 7000 kilometer spoor en beheert 404 stations. Over het spoor worden dagelijks circa 1 miljoen treinreizen gemaakt en rijden er ruim 350 goederentreinen met een gezamenlijke vracht van 115.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa. Er zijn 13 verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 4000 mensen.
ProRail combineert in overleg met vervoerders zo veel mogelijk werkzaamheden op het spoor in een keer. Dit om het aantal keren overlast voor reizigers te beperken. Voor reizigers betekent het dat er zaterdag en zondag geen doorgaande treinen rijden door Deventer. Vanuit Zwolle en Apeldoorn is Deventer wel per trein bereikbaar. Maar tussen Deventer en Wierden en Deventer en Zutphen rijden er geen treinen. NS zet bussen in. Kijk voor meer informatie op NS.nl en 9292.nl.
De bouw van de fietstunnel in het spoor bij de Rivierenwijk nadert het slot. Ter hoogte van de Douwelerwetering wordt een reeds voorgebouwde tunnelmoot ingeschoven. Sporen worden vanaf vrijdagnacht verwijderd, de spoorbaan wordt ontgraven en zaterdagavond wordt de spoormoot dan ingeschoven. Vervolgens wordt de baan weer teruggebouwd. Voor het publiek zijn op locatie op zaterdag tussen 14 en 16 uur medewerkers van gemeente en ProRail beschikbaar voor vragen.
De tweede locatie van werkzaamheden vormt het station Deventer, waar ProRail een nieuw zijperron bouwt. Daarvoor moeten aanpassingen worden gedaan aan de bovenleiding. Het nieuwe zijperron wordt uiteindelijk deels overdekt, zal via de centrale hal bereikbaar zijn en krijgt een lift. Ook worden er nieuwe water- en elektraleidingen aangelegd voor het middenperron.
Derde werkplek vormt het spoor nabij de Oude Bathmenseweg waar het spoor over een lengte van 140 meter wordt vernieuwd. Er komen nieuwe dwarsliggers, ballast en bevestigingsmiddelen. Het maakt de kans op storingen kleiner en vergroot zodoende de betrouwbaarheid van het spoorverkeer.
De vierde locatie is het spoorviaduct Henry Dunantlaan. Er worden geluidsschermen geplaatst. Het treinverkeer is er de afgelopen jaren gegroeid. De geluidsschermen brengen de geluidsoverlast terug onder de normen die hiervoor zijn gesteld. Daarvoor is het ook nodig kabels en leidingen te verleggen ter hoogte van het viaduct.
De omvangrijke werkzaamheden aan de onderdoordang onder het spoor, de Oostelijke verbinding van A1 Bedrijvenpark Deventer, vormen de vijfde locatie. Het spoor wordt er dit weekend weggehaald om de fundamenten te kunnen maken voor deze onderdoorgang. Er worden onder andere buispalen geheid, stalen damwanden ingetrild en vervolgens wordt het spoor teruggebouwd. Er werken naar schatting circa 40 mensen continu op deze locatie. In het voorjaar 2014 zal dan een voorgebouwd dek worden gelegd op de nu aan te brengen palen en damwanden.
ProRail zorgt voor 7000 kilometer spoor en beheert 404 stations. Over het spoor worden dagelijks circa 1 miljoen treinreizen gemaakt en rijden er ruim 350 goederentreinen met een gezamenlijke vracht van 115.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa. Er zijn 13 verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 4000 mensen.
Geen opmerkingen: