Vernieuwing station Tilburg van start
In de hal van station Tilburg hebben president-directeur Marion Gout-van Sinderen van ProRail, wethouder Marieke Moorman van de gemeente Tilburg, regiodirecteur Jeroen Alting von Geusau van NS Stations en gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Noord-Brabant vanochtend virtueel een kijkje genomen in de nog te bouwen reizigerspassage. Het vormde het officiële startsein van de grootschalige stationsvernieuwing. Tot eind van de dag kunnen ook reizigers en passanten een virtueel kijkje nemen in de nieuwbouw.
ProRail bouwt samen met aannemer BESIX een nieuwe, 42 meter brede reizigerspassage met aan weerszijde hoogwaardige winkelruimtes en horecagelegenheden. De passage verbindt de binnenstad met de Spoorzone en de wijk Theresia en geeft het station een nieuwe entree aan de noordzijde. Voor de reizigers komen op- en neergaande roltrappen en liften, zodat iedereen straks zelfstandig kan reizen.
Medio oktober wordt gestart met de bouw van de passage aan de noordkant van het station. Overlast wordt zoveel mogelijk beperkt, maar enige hinder is onontkoombaar. In de herfstvakantie van 2014 gaat het station zes dagen dicht. Dan wordt de nieuwe passage, die net buiten het station wordt gebouwd, op zijn plaats geschoven. Deze wordt eind 2015 in gebruik genomen. De gehele verbouwing van het station is klaar in 2016. Tilburg heeft dan een vernieuwd station dat een comfortabele in- en uitstapplaats is voor het groeiend aantal reizigers.
Iets ten oosten van het station, in het verlengde van de Willem II straat, gaat ProRail samen met aannemer Besix nog een nieuwe passage bouwen. Dit wordt een tweede verbinding tussen het stadscentrum en de Spoorzone, bestemd voor fietsers en voetgangers. Net als de nieuwe reizigerspassage worden de tunneldelen hiervan gebouwd op locatie. In de herfstvakantie van 2014 worden ze op hun plek geschoven.
De verbouwing van het station is alleen mogelijk dankzij een goede samenwerking tussen de verschillende partijen. De totale kosten bedragen circa 35 miljoen euro en worden gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail, de gemeente Tilburg, NS Stations en de provincie Noord-Brabant. ProRail is opdrachtgever namens de partijen en voert de bouw uit samen met aannemer BESIX.
Station Tilburg wordt uitgebreid en gerenoveerd omdat het huidige station niet is berekend op de toekomstige reizigersaantallen. Tilburg telt nu dagelijks 30.000 reizigers. Dat zijn er in 2020 naar verwachting ruim 40.000. De nieuwe, ruime passage met aan weerszijden hoogwaardige winkelruimtes en horecagelegenheden zorgt ervoor dat het station een comfortabele opstapplaats blijft. Een nieuwe entree aan de noordzijde verbetert de bereikbaarheid. En met de komst van liften en roltrappen naar alle perrons wordt ook de toegankelijkheid voor mindervaliden sterk verbeterd. Voor fietsers komt er onder het postperron een nieuwe bewaakte stalling en op het perron een onbewaakte stalling.
ProRail bouwt samen met aannemer BESIX een nieuwe, 42 meter brede reizigerspassage met aan weerszijde hoogwaardige winkelruimtes en horecagelegenheden. De passage verbindt de binnenstad met de Spoorzone en de wijk Theresia en geeft het station een nieuwe entree aan de noordzijde. Voor de reizigers komen op- en neergaande roltrappen en liften, zodat iedereen straks zelfstandig kan reizen.
Medio oktober wordt gestart met de bouw van de passage aan de noordkant van het station. Overlast wordt zoveel mogelijk beperkt, maar enige hinder is onontkoombaar. In de herfstvakantie van 2014 gaat het station zes dagen dicht. Dan wordt de nieuwe passage, die net buiten het station wordt gebouwd, op zijn plaats geschoven. Deze wordt eind 2015 in gebruik genomen. De gehele verbouwing van het station is klaar in 2016. Tilburg heeft dan een vernieuwd station dat een comfortabele in- en uitstapplaats is voor het groeiend aantal reizigers.
Iets ten oosten van het station, in het verlengde van de Willem II straat, gaat ProRail samen met aannemer Besix nog een nieuwe passage bouwen. Dit wordt een tweede verbinding tussen het stadscentrum en de Spoorzone, bestemd voor fietsers en voetgangers. Net als de nieuwe reizigerspassage worden de tunneldelen hiervan gebouwd op locatie. In de herfstvakantie van 2014 worden ze op hun plek geschoven.
De verbouwing van het station is alleen mogelijk dankzij een goede samenwerking tussen de verschillende partijen. De totale kosten bedragen circa 35 miljoen euro en worden gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail, de gemeente Tilburg, NS Stations en de provincie Noord-Brabant. ProRail is opdrachtgever namens de partijen en voert de bouw uit samen met aannemer BESIX.
Station Tilburg wordt uitgebreid en gerenoveerd omdat het huidige station niet is berekend op de toekomstige reizigersaantallen. Tilburg telt nu dagelijks 30.000 reizigers. Dat zijn er in 2020 naar verwachting ruim 40.000. De nieuwe, ruime passage met aan weerszijden hoogwaardige winkelruimtes en horecagelegenheden zorgt ervoor dat het station een comfortabele opstapplaats blijft. Een nieuwe entree aan de noordzijde verbetert de bereikbaarheid. En met de komst van liften en roltrappen naar alle perrons wordt ook de toegankelijkheid voor mindervaliden sterk verbeterd. Voor fietsers komt er onder het postperron een nieuwe bewaakte stalling en op het perron een onbewaakte stalling.
Geen opmerkingen: